Officieel: Skoda Elroq - €500 korting per centimeter!

Minder voor veel minder

128 reacties

Video

De Skoda Elroq is na een ogenschijnlijk eindeloze teasercampagne eindelijk los. Deze elektrische Skoda is revolutionair noch grensverleggend, maar dat is helemaal niet erg als je zijn prijskaartje ziet.

Highlights Skoda Elroq

  • Zoals een Enyaq, maar dan korter
  • Zoals een Enyaq, maar dan véél goedkoper
  • Eerste productiemodel in ‘Modern Solid’-stijl

Laat het maar aan Skoda over om de introductie van een nieuw model maximaal uit te melken. De naam ‘Elroq’, een samenvoeging van ‘Electric’ en ‘Karoq’, is om te beginnen al maanden bekend. Voorts kregen we de auto vanbinnen en vanbuiten al deels te zien en konden we er zelfs al mee op pad, zij het nog in flink gecamoufleerde vorm. Vandaag is het dan tijd voor de definitieve onthulling van dit elektrische model, feitelijk Skoda’s tweede EV omdat we de Enyaq en Enyaq Coupé toch als één kunnen beschouwen.

Misschien kan dat nog steeds wel, want de Elroq is weinig meer dan een ingekorte Enyaq. Het ‘afknotten’ vindt helemaal achteraan plaats, achter de achteras, en dus heeft de Elroq hetzelfde ‘middenschip’ en dezelfde wielbasis als zijn grote broer. Portieren en interieur komen zelfs nagenoeg tot helemaal overeen, al is van opzij wel meteen duidelijk dat het achterste zijruitje flink kleiner is.

De Enyaq boven, de Elroq onder. Let op de verschillen, maar vooral ook op de overeenkomsten.

Modern Solid

De Skoda Elroq is 4,48 meter lang, 1,88 meter breed en 1,65 meter hoog. Dat scheelt in de lengte zo’n 16 centimeter met de Enyaq en omdat die centimeters allemaal achteraan te vinden zijn, is dat ook de plek waar het ruimteverlies plaatsvindt. Ten opzichte van de Enyaq biedt de Skoda Elroq maximaal 130 liter minder, maar met 470 tot 1.580 liter is het alsnog geen krappe auto. Als pleister op de wonde is er bovendien een hoedenplank die op twee hoogtes kan worden ingesteld en een netje heeft voor de laadkabel, voor net dat beetje extra gebruiksgemak. De situatie op de achterbank is uitstekend, want hier vinden volwassenen net als in een Enyaq een uitstekend plekje.

Voorin is er standaard een 13-inch touchscreen, gemonteerd op een dashboard dat erg bekend oogt voor wie de Enyaq goed kent. Wel is het ronde logo op het stuur verdwenen. In plaats daarvan is de merknaam ‘Skoda’ uitgeschreven, zoals dat nu ook op de neus het geval is. Het is allemaal onderdeel van de ‘Modern Solid’-designtaal die in 2022 voor het eerst werd getoond op de Vision 7S-concept-car, maar die nu zijn weg naar een productiemodel vindt.

Het ronde Skoda-logo is nergens meer te bekennen.

De Elroq wijkt aan de voorkant dan ook wel degelijk stevig af van een Enyaq en ontbeert diens grote, maar overduidelijk neppe ‘grille’. In plaats daarvan is er een zwarte balk die camera’s en sensoren bevat, het zogenaamde ‘Tech-Deck’. De dagrijlampen zijn optisch onderdeel van die balk, de eigenlijke koplampen zitten heel modieus een verdieping lager. De bij duurdere versies zilverkleurige onderkin en zwarte wielkastranden kennen we niet van de Enyaq en geven de Elroq een wat stoerdere, meer SUV-achtige uitstraling. Aan de achterzijde is de familieband met de Enyaq een stuk duidelijker waarneembaar, vooral door de horizontale en herkenbare achterlichten. De kentekenplaat zit tussen die achterlichten en daarmee een stuk hoger dan nu bij de Enyaq het geval is. Nu, inderdaad, want wij staan absoluut niet raar te kijken als Skoda binnen afzienbare tijd een gefacelifte Enyaq presenteert met een soortgelijke neus en kont.

Netjes: de laadkabel kun je in een netje onder de hoedenplank opbergen.

50, 80 of … 60!

De grotere Enyaq werd deze zomer voorgesteld in een nieuwe basistrim met de naam ’50’. Dat staat zoals altijd voor de accucapaciteit in kWh, al gaat het meer specifiek om 52 kWh netto. Je raadt het al: deze aandrijflijn vindt ook zijn weg naar de Elroq. De enkele elektromotor op de achteras levert 170 pk en met die vrij compacte accu heeft de Elroq 50 een actieradius van 374 kilometer. De aandrijflijn van de Elroq 80 kennen we ook van de Enyaq, en een heleboel andere EV’s van de Volkswagen Groep trouwens. Hij is 286 pk sterk (één motor) en heeft een accupakket van 77 kWh, waarmee de Enyaq 80 op papier tot 579 kilometer ver komt. Terwijl de Enyaq er momenteel niet als 60 is, zien we die versie wel gewoon bij de Elroq terug. Hij heeft een accu van netto 59 kWh en komt daarmee bijna 450 km ver.

DC-laden gaat bij de 80 met maximaal 175 kW, terwijl de 60 en de 50 respectievelijk 165 en 145 kW laten noteren. Snelladen van 10 naar 80 procent is daarmee in alle gevallen in minder dan een halfuur gepiept, stelt Skoda.

Grootste troef: prijs

De Skoda Elroq biedt dus nog altijd een fatsoenlijke hoeveelheid ruimte, een keurig interieur, een moderne koets en zeer aanvaardbare prestaties. Netjes, maar grensverleggend lijkt de auto tot nu toe niet. Zijn grootste troef moet echter nog komen: de prijs. De Skoda Elroq is er vanaf €34.990. Daarmee is hij maar liefst €8.000 goedkoper dan de gelijkwaardige basis-Enyaq, ofwel €500 per ingeleverde centimeter. De Skoda Elroq is ook veel goedkoper dan de directe concurrentie.

De auto die op papier het meest in de buurt komt van de Elroq, is de eveneens verse Ford Explorer. Die staat nota bene op hetzelfde MEB-platform van Volkswagen, is slechts één centimeter korter dan de Skoda en biedt met 470 liter evenveel bagageruimte. Met krek dezelfde aandrijflijn en 384 kilometer bereik kost de Ford Explorer echter €41.450, ofwel €6.460 méér dan de Skoda! Voor de Renault Scenic gaat min of meer hetzelfde op en wie naar een elektrische auto zoekt voor een vergelijkbare prijs als de instap-Elroq, komt bij duidelijk kleinere modellen als de Hyundai Kona en de nieuwe Kia EV3 uit. Skoda zet de Elroq dus messcherp in de markt en dat gaat evenzeer op voor duurdere versies, waarvan je de prijzen in het onderstaande overzicht vindt. In het eerste kwartaal van 2025 moeten de eerste exemplaren worden afgeleverd.

MotorUitvoeringAccu (bruto/netto)VermogenActieradiusPrijs
Elroq 50Selection55/52 kWh125 kW/170 pk347 km€34.990
Elroq 60Selection63/59 kWh150 kW/204 pk449 km€37.990
Elroq 60Business Edition63/59 kWh150 kW/204 pk449 km€38.990
Elroq 60Sportline63/59 kWh150 kW/204 pk449 km€41.290
Elroq 80Business Edition82/77 kWh210 kW/286 pk579 km€42.990
Elroq 80Sportline82/77 kWh210 kW/286 pk560 km€45.290
Skoda Elroq
Skoda ElroqSkoda ElroqSkoda ElroqSkoda ElroqSkoda ElroqSkoda ElroqSkoda ElroqSkoda ElroqSkoda ElroqSkoda ElroqSkoda ElroqSkoda ElroqSkoda ElroqSkoda ElroqSkoda ElroqSkoda ElroqSkoda ElroqSkoda ElroqSkoda ElroqSkoda ElroqSkoda ElroqSkoda ElroqSkoda ElroqSkoda Elroq

PRIVATE LEASE Skoda Elroq

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (128)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.