AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Land Rover op zuinig met LRX Concept
Land Rover is een van de merken die veel moeite krijgt met de nieuwe CO2-regels van de Europese Unie. In Detroit laat het Engelse merk zien dat een zuinige SUV toch geen utopie is, met de onthulling van de LRX Concept.
De LRX Concept heeft een 2,0-liter turbodiesel aan boord, die ook loopt op biobrandstof. Door de brandstofbesparende maatregelen is het verbruik van de concept-car 30 procent lager dan dat van SUV's van een vergelijkbare grootte. Land Rover zet in op een CO2-uitstoot van 120 gram per kilometer, een prima waarde voor een compacte SUV.
Een sleutelrol in het proces speelt de Integrated Rear Axle Drive (ERAD). Hiermee kan de Land Rover bij lage snelheden geheel elektrisch rijden, terwijl er geen concessies zijn gedaan op het gebied van terreincapaciteiten. In tegenstelling tot de hybride technologie die door sommige concurrenten wordt toegepast, biedt Land Rovers oplossing mechanische aandrijving naar alle vier de wielen.
De LRX rijdt tot 32 kilometer per uur geheel elektrisch volledig elektrisch, waarbij de Integrated Starter-Generator (ISG) de dieselmotor automatisch start wanneer deze de aandrijving moet overnemen. De elektrische aandrijving blijft dan in eerste instantie de mechanische aandrijving ondersteunen, totdat de motor in zijn meest efficiënte toerengebied draait.
De concept-car is 4,35 meter lang, 1,90 meter breed en 1,54 meter hoog. De brede wielkasten van de LRX zijn vloeiend in het ontwerp geïntegreerd en bieden plaats aan gepolijste 20 inch lichtmetalen wielen.
Land Rover gebruikt extra gepolijst aluminium in de vorm van flanklijsten, luchtroosters in motorkap en voorspatborden, en de in de accentlijn verborgen portiergrepen. Deze grafische details lijken uit de vloeiende carrosserieoppervlakken naar buiten te zijn geperst, in plaats van dat ze op het plaatwerk liggen. De lakkleur 'Frosted White' is speciaal ontwikkeld voor de LRX en de visuele diepte van de laklaag helpt om de vorm van de auto te accentueren.
Een sleutelrol in het proces speelt de Integrated Rear Axle Drive (ERAD). Hiermee kan de Land Rover bij lage snelheden geheel elektrisch rijden, terwijl er geen concessies zijn gedaan op het gebied van terreincapaciteiten. In tegenstelling tot de hybride technologie die door sommige concurrenten wordt toegepast, biedt Land Rovers oplossing mechanische aandrijving naar alle vier de wielen.
De LRX rijdt tot 32 kilometer per uur geheel elektrisch volledig elektrisch, waarbij de Integrated Starter-Generator (ISG) de dieselmotor automatisch start wanneer deze de aandrijving moet overnemen. De elektrische aandrijving blijft dan in eerste instantie de mechanische aandrijving ondersteunen, totdat de motor in zijn meest efficiënte toerengebied draait.
De concept-car is 4,35 meter lang, 1,90 meter breed en 1,54 meter hoog. De brede wielkasten van de LRX zijn vloeiend in het ontwerp geïntegreerd en bieden plaats aan gepolijste 20 inch lichtmetalen wielen.
Land Rover gebruikt extra gepolijst aluminium in de vorm van flanklijsten, luchtroosters in motorkap en voorspatborden, en de in de accentlijn verborgen portiergrepen. Deze grafische details lijken uit de vloeiende carrosserieoppervlakken naar buiten te zijn geperst, in plaats van dat ze op het plaatwerk liggen. De lakkleur 'Frosted White' is speciaal ontwikkeld voor de LRX en de visuele diepte van de laklaag helpt om de vorm van de auto te accentueren.