Land Rover gaat vorige Defender met V8 weer bouwen
Welkom Defender Works V8 Trophy!
Land Rover kan de vorige Defender maar niet loslaten. De Engelse blubberkoning wordt ook in 2021 namelijk gewoon weer kortstondig gereanimeerd. Land Rover Classics gaat 25 exemplaren bouwen van de Defender Works V8 Trophy.
Afscheid nemen bestaat niet. Althans, niet als je Land Rover heet. De vorige generatie werd begin 2016 definitief uit productie genomen, maar dat weerhield Land Rover er niet van om in 2017 nog even 150 edities van de hoekige alleskunner te bouwen. Dat waren niet zomaar Defenders, de Defender Works V8 gedoopte exemplaren kregen stuk voor stuk een 405 pk en 515 Nm sterke V8 in hun neus gelepeld. Land Rover Classics brengt die machtige laatste incarnatie van de vorige Defender nu terug.
Land Rover Defender
Land Rover Classics bouwt 25 exemplaren van de tussen 2012 en 2016 voor het laatst geproduceerde serie Defenders om tot Defender Works V8 Trophy. Het betreft zowel de korte 90- als de lange 110-smaken. Het grootste genot is natuurlijk de 405 pk en 515 Nm krachtige 5.0 V8, maar er is meer. De achtcilinder is gekoppeld aan een moderne achttraps automaat van ZF en om het gevaarte een enigszins verantwoord karakter te geven worden onder meer de remmen en het onderstel opgewaardeerd.
Land Rover Classics kiest ervoor om alle 25 exemplaren in de kleur Eastnor Yellow te spuiten. Ze staan op 16-inch stalen wielen dat in dezelfde kleur is uitgevoerd. De wielkastranden zijn net als de motorkap en de achterdeur in de kleur Navrik Black uitgevoerd. Land Rover Classics kon het niet laten een vleugje moderne tijd toe te voegen. Zodoende zijn de koplampen voorzien van ledtechniek. De Defenders Works V8 Trophy krijgen allemaal de klassieke Heritage-grille een zijn natuurlijk rijkelijk voorzien van badges. Liefhebbers van de rookwaren van Camel, en mogelijk dierenliefhebbers, zijn mogelijk teleurgesteld als ze horen dat de Trophy-edities het zonder Camel-label moeten doen. Wel hangt Land Rover Classics de Defender Works V8 Trophy vol met zaken als een lier, een externe veiligheidskooi, een groot imperiaal, beschermplaten voor de bodem, een 'snorkel' en speciale offroadbanden. Ook het interieur wordt niet vergeten, Recaro-sportstoelen met gele stiksels en een speciaal klokje behoren tot de uitrusting. Het infotainmentsysteem maakt onder meer navigatie en connectiviteit met je smartphone mogelijk.
Wie een van de 25 exemplaren aanschaft, mag met Land Rover mee op een driedaagse trektocht op het landgoed van Eastnor Castle in Herefordshire, de plek waar Land Rover onder meer zijn modellen aan heftig testwerk onderwerpt. De vanafprijs van al dit moois? In het Verenigd Koninkrijk ben je minimaal £ 195.000, dik € 220.000, kwijt voor de 90-variant.
Had je deze auto's al gezien?

Land Rover Defender 110 Trophy Edition in Deep Sandglow Yellow 2.0 P300e 110
- 2025
- 15 km

Land Rover Defender 110 2.0 P400e 110 X-Dynamic HSE | Black Pack | 24 maanden Approved
- 2023
- 34.721 km

Land Rover Defender 110 2.0 P300e 110 X-Dynamic SE | 22" Octa wielen | Black Pack | Dakspoiler Urban | Zijtreden | Spatlappen | Cold Climate Pack | Spatlappen
- 2025
- 6.398 km