Land Rover Discovery 3 was echte SUV al zochten wij het vooral in terreinhoek
- Redactie AutoWeek
- 20 jaar terug
Deze maand twintig jaar geleden maakten we kennis met de Land Rover Discovery 3. Het kenmerkende model brak wat betreft styling radicaal met zijn voorgangers. Wat hebben we bij AutoWeek allemaal met de Disco 3 gedaan?
“Op de gewone verharde weg kan de nieuwe Discovery prima uit de voeten. Maar waar hij off-road toe in staat is: we zouden het niet geloven als we het niet zelf hadden beleefd.” Dat is duidelijke taal tijdens onze eerste kilometers met de Discovery 3 in 2004. “Land Rovers hebben vanouds – de oer-Land Rover stamt uit 1948 – heel goed terreincapaciteiten, ook al leggen ze tegenwoordig de meeste kilometers af op verharde wegen. De nieuwe Discovery verloochent zijn afkomst bepaald niet.”
Eerst tegen Land Cruiser later tegen XC90
Voor de eerste vergelijkingstest gaan we de sneeuw in en we nemen een Toyota land Cruiser mee om aan de schenen van de Brit een Japans vuurtje te stoken. Ze hebben met elkaar gemeen dat ze in het SUV-segment de betere terreinauto’s moeten zijn en om te kijken of dat klopt, gaan we volgas over besneeuwde hellingen. We komen erachter dat Land Rover ook het SUV-recept goed heeft klaargestoomd terwijl de Toyota meer bij zijn 4x4-roots blijft. De Toyota is de beste terreinauto maar de Discovery ligt niet ver achter, terwijl hij wel de verfijnde rij-eigenschappen heeft die horen bij een serieuze concurrent voor de BMW X5 en VW Touareg.
Nadat de Discovery een terreinconcurrent heeft bevochten, is de volgende stap een auto uit de gevestigde SUV-orde: Volvo’s XC90. Ook hier toont de Discovery zijn winnaarsmentaliteit, die hij mogelijk dankt aan zijn verwantschap met de oer-Land Rover. “De Discovery weet ons op alle fronten meer te overtuigen dan de XC90. Hij heeft misschien als voordeel dat de Britten een oud concept steeds verder verfijnden en aanpasten aan de wensen van deze tijd. Je hebt echt het idee met the real thing onderweg te zijn.” De Volvo laat op het gebied van rijdynamiek punten liggen en hij is ook nog eens duurder: Solihull klopt Gothenburg.
We bleven vooral in de 4x4 hoek
We blijven voor de ‘Disco’ een rol als échte 4x4 zien. Daarom sturen we hem voor de volgende ronde het bos in met twee flinke Japanse modderworstelaars: Nissans Pathfinder en Mitsubishi’s Pajero. “Deze drie zijn tenminste nog echte 4x4’s, met een lekker hoekige neus en niet de overdreven welvingen die moderne SUV’s kenmerken.” We vinden de Nissan de minste van de drie: teveel rauwe randjes, afgerond met zaken als een dashboard van hard plastic. Een padvinder komt vaak nog niet mee met de echte mannen, zo blijkt. Aan mannelijkheid is er bij de Pajero geen gebrek: “Een geweldenaar die 3.300 kilo mag trekken en heel ver komt in het terrein.” Chapeau. Alleen … “Tegen de Discovery kunnen ze geen van beide op. Hij schuwt het zware werk niet (trekgewicht 3.500 kilo!) en heeft een bijzonder prettige aandrijflijn. Wat ons betreft is de Discovery de ontbrekende schakel tussen óuderwetse’4x4 en SUV. Dat is meteen het laatse AutoWeek-optreden van generatie drie. In 2009 gaan we al op pad met de Discovery 4. Een trendgevoelige macho wacht niet tot hij wordt ingehaald.