Lamborghini: ‘zescilinder is een risico, viercilinder rampzalig’

“Extreme downsizing is zeer risicovol"

Paolo Rachetti Lamborghini

Bij Lamborghini denken ze precies het juiste niveau van elektrificatie te hebben bereikt, in ieder geval voor de komende jaren. Een kleinere motor dan een V8 vindt het merk een te groot risico.

“Extreme downsizing is zeer risicovol. Een zescilinder is al een risico, een viercilinder is potentieel rampzalig, want dat wordt niet gezien als een sportieve motor”, vertelt Paolo Rachetti onomwonden. De Product Marketing Manager van Lamborghini stelt dan ook dat de huidige sportauto-line-up van het merk, bestaande uit de verse Revuelto en de gloednieuwe Temerario, precies het juiste elektrificatie-niveau hebben bereikt.

De auto’s zijn strikt genomen plug-in hybrides, want je kunt ze opladen. Volgens Rachetti levert dat zo’n 10 kilometer elektrisch bereik op, maar hij doet geen moeite om te ontkennen dat dit in de praktijk zelden zal gebeuren. De Temerario houdt de laadtoestand waar mogelijk ergens halverwege en de elektrische bestanddelen van de aandrijflijn, bestaande uit die accu en drie elektromotoren, dienen vooral om de Temerario van veel extra kracht te voorzien. De auto heeft standaard 920 pk, en dat voor de ‘instap-Lambo’. Is Rachetti door die pk-wedloop niet bang dat het bijzondere er een beetje vanaf gaat? Niet echt, blijkt als we hem ernaar vragen. Wel komt het accent volgens de productbaas meer op andere zaken te liggen, zoals weggedrag en emotie.

En juist vanwege dat emotionele aspect is de verbrandingsmotor van levensbelang. Om het in de woorden van Rachetti te zeggen: “The engine is the definition of driving emotion.” De kern, dus, onmisbaar in een emotioneel product als een Lamborghini. Rachetti vervolgt: “Wat brengt de juiste emoties naar boven? Het geluid, de vibratie die je voelt, het schakelen. Het is heel moeilijk om diezelfde sensaties te creëren zonder een verbrandingsmotor aan boord.”

Lezersreacties (55)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.