Lamborghini presenteert extreem hoogtoerige nieuwe biturbo-V8
Voor Huracán-opvolger
Is de brandstofmotor op sterven na dood? Welnee. Lamborghini presenteert bijvoorbeeld gewoon een fonkelnieuwe V8, die ook nog eens bijzonder hoge toerentallen aankan. Hij ligt straks in de opvolger van de Huracán.
Lamborghini gaat net als eigenlijk ieder automerk een meer elektrische kant op en introduceert alleen nog geëlektrificeerde modellen, maar dat betekent allerminst dat de verbrandingsmotor daar ook bijna uitgespeeld is. Integendeel; de Italianen hebben een gloednieuwe 4,0-liter V8 met twee turbo's tussen de cilinderbanken ontwikkeld, die straks onder meer dienst moet gaan doen in de opvolger van de Lamborghini Huracán. Weliswaar is het geluid van de V10 uit de Huracán straks een gemis, maar deze nieuwe achtcilinder doet er alles aan om dat op te vangen. Het gaat namelijk om een krachtbron die pas bij 10.000 toeren per minuut in de toerenbegrenzer schiet.
Net voordat dat enorm hoge toerental bereikt wordt, levert de V8 met vlakke krukas zijn maximale vermogen. Tussen de 9.000 en 9.750 tpm om precies te zijn. Dan is-ie goed voor maar liefst 800 pk vermogen, het maximale koppel van 730 Nm is voorhanden tussen de 4.000 en 7.000 tpm. Hoe zit het dan met het elektrische deel van de aandrijflijn straks in de Huracán-opvolger? Nou, tussen de V8 en de van de Revuelto bekende achttraps automaat zit een elektromotor die maximaal 150 pk en 300 Nm vermogen levert. In totaal zijn er echter drie elektromotoren aanwezig in de mogelijk Temerario geheten nieuwkomer. Waarschijnlijk zitten de andere twee, net als bij de Revuelto, op de vooras.