Lamborghini opent onderzoekscentrum koolstofvezel

Lichtgewicht toekomst

Lamborghini carbon
Lamborghini heeft een nieuw onderzoekscentrum geopend waar het lichtgewicht materiaal koolstofvezel de hoofdrol speelt. Opvallend gegeven: de faciliteit is geopend in het Amerikaanse Seattle.

Voor de eerste Lamborghini met uit koolstofvezel opgetrokken onderdelen moeten we terug naar de Countach Quattrovalvole, een extreme variant van de Diablo-voorganger die in 1985 werd gepresenteerd. Inmiddels is het lichtgewicht materiaal niet meer weg te denken uit het Italiaanse supercarlandschap. Denk aan monocoques die uit koolstofvezel zijn opgetrokken en diverse plaatwerkdelen die door hun samenstelling kilo's minder wegen dan conventionelere materialen.

Om de ontwikkeling van koolstofvezel en varianten daarvan te bespoedigen, heeft Lamborghini een nieuw 'Advanced Composite Structures Laboratory' geopend, een in Seattle geplaatst onderzoekscentrum waar nieuwe koolstofcomposieten moeten worden ontwikkeld. Lamborghini heeft voor Seattle gekozen omdat het - als het om koolstofvezel gaat - samenwerkt met vliegtuigbouwer Boeing, een fabrikant die in de Verenigde Staten gevestigd is.

De Sesto Elemento uit 2011 was nagenoeg volledig uit Forged Composite (Lamborghini's gepatenteerde materiaal) opgetrokken. Lamborghini's laatste uithangbord van het materiaal was de Centenario die in maart dit jaar in Genève werd gelanceerd.

Video

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.