AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Lada Niva heeft CO2-taks niet overleefd
65
Door de nieuwe belastingwetgeving, waardoor de nieuwprijs voor een deel wordt bepaald door de CO2-uitstoot, is de Lada Niva uit het Nederlandse leveringsprogramma verdwenen.
In Nederland is door de CO2-taks geen nieuwe Lada Niva meer te koop via de Groningse importeur. Het bedrijf, dat de gehele Benelux van Lada's voorziet, levert de terreinauto, waarvan het model stamt uit 1976, nog wel in België en Luxemburg.
"De Niva stoot 233 gram CO2 per kilometer uit. Daarmee wordt de nieuwprijs van de auto veel te hoog. Het is jammer dat we 'm niet meer kunnen verkopen, want juist naar dit model is veel vraag. De Niva heeft inmiddels een cultstatus gekregen," aldus de woordvoerder van de importeur.
De volgende stap van Lada in onze contreien wordt de introductie van de Priora. "Daarvan rijden er inmiddels twee rond in Nederland. We hebben die exemplaren hier op zicht gehad, en daarna zijn ze doorverkocht aan klanten." Deze maand rollen de eerste exemplaren van de band die voor de Nederlandse markt zijn bedoeld. "Die zijn onder meer voorzien van airconditioning." Daarnaast maakt Lada in Groningen zich op voor de stationwagenvariant van de Kalina.
Bij die modellen wordt de CO2-uitstoot steeds lager. De Kalina zit op 155 gram per kilometer en de Priora doet 154 gram. "Dat is al tien gram minder dan vorig jaar," meldt de importeur. Ook in Togliatti heeft dit onderwerp dus de aandacht. Beide modellen zijn voorzien van echte Lada-motoren, die dus niet bij een andere fabrikant worden betrokken. Voor de Niva wordt het afwachten of er nog een nieuwe motor in het verschiet ligt. Wellicht kan aandeelhouder Renault daar voor zorgen. Tot die tijd is de Niva voor Nederland uit de markt geprijsd.