Lada Azimut is de eerste écht nieuwe Lada-SUV in bijna 30 jaar
Ook de Niva Travel wordt niet vergeten
Verkoopt Lada alleen stokoude modellen? Welnee! Althans, niet meer. Maak kennis met de Lada Azimut. Dat is de eerste écht nieuwe SUV van Lada in bijna 30 jaar!
Lada's moederbedrijf AvtoVaz hanteert al enkele decennia dezelfde tactiek: vervang niets dat best nog verkocht kan worden. Veel modellen die Lada heeft, zijn dan ook helemaal niet zo modern. Zo is de Granta op leeftijd, is de Vesta ook zo jong niet meer en is de op de eerste generatie Logan MCV gebaseerde Largus er ook een met een vrij hoge leeftijd. Geen van alle maakt het zo gek als de twee Niva's. De sinds een paar jaar Niva Legend geheten 'oer-Niva' stamt feitelijk uit 1977 en is dus 48 jaar oud. De Niva Travel die Lada daarnaast verkoopt lijkt modern, maar is in de basis een SUV die uit eind jaren 90 stamt en die lang als Chevrolet werd verkocht. Er is nu een écht nieuwe en opvallend modern ogende SUV van Lada. Dit is de Lada Azimut.
Eerlijk is eerlijk: ook de basis van de Lada Azimut is niet tot op het kleinste moertje nieuw. De compacte SUV troont namelijk op het platform van de Vesta. Het relatief scherp gesneden model is 4,42 meter lang en is daarmee een centimeter of vier langer dan pak 'm beet een Skoda Karoq. De wielbasis bedraagt 2,68 meter en is een kleine vier centimeter langer dan de Vesta waarmee hij zijn genen deelt.
Lada Azimut: vanbinnen zou het een model van elk ander merk kunnen zijn.
Niet eerder had een volledig door Lada zelf ontwikkeld model zo'n modern interieur als de Azimut, al zie je niets dat je niet eerder bij een andere fabrikant hebt waargenomen. Er is een 10 inch groot infotainmentscherm, een digitaal instrumentarium en een over de gehele breedte van het dashboard lopende strook waarin de uitstroomopeningen van het ventilatiesysteem zijn ondergebracht. Er is onder meer een digitale spraakassistent met AI (GigaChat). Fysieke draai- en drukknoppen zijn er genoeg, kijk maar eens naar de middenconsole. In de middentunnel treffen we de keuzehendel van de automaat en een draaiknop waarmee je uit een van de rijmodi kunt kiezen.
De Lada Azimut zit in instaptrim helemaal niet zo karig in zijn spullen als je misschien zou verwachten. Een achteruitrijcamera is standaard, evenals keyless acces en led-verlichting. Wie bijbetaalt krijgt vulgaire verwennerij als een glazen panoramadak, een inductielader, over twee zones gescheiden klimaatregeling, een elektrisch bedienbare achterklep, een elektronische handrem en niet alleen een verwarmde voorruit, maar zelfs verwarmde zijruiten voor. Minder krabben dus.
Niva Travel
We noemden de Lada Niva Travel eerder al even. Ook daar is nieuws over. Die krijgt namelijk een vernieuwde snuit met daarin niet alleen een nieuwe grille en nieuwe bumpers, maar ook met nieuwe en voortaan met led-techniek bedeelde koplampen (foto's 8 t/m 10). De archaïsche 1.7 die in de SUV lag, maakt plaats voor een aanzienlijk modernere 1.8. Daarmee is de Niva Travel opeens iets potenter. Het vermogen neemt namelijk van 83 pk en 129 Nm toe naar 90 pk en 153 Nm. Toe maar. Ook is de vierwielaandrijving herzien, aldus Lada.
De vernieuwde Lada Niva Travel.
Afgeschoten
Maar wacht even, horen we je denken. Er zijn toch al jongere SUV's van Lada? Ja en nee. In april 2023 lanceerde Lada de X-Cross 5. Die was voor Lada helemaal nieuw, maar was in de basis helemaal geen Lada. De X-Cross 5 was namelijk weinig meer dan een Bestune T77 met Lada-badges. Die X-Cross 5 is zelfs wel getoond, maar is nooit op de markt gekomen. Later voegde Lada submerk XCite aan zijn portfolio toe. Onder die merknaam verkoopt het de X-Cross 7 en X-Cross 8, achtereenvolgens een Chery Tiggo 7 en een Chery Tiggo 8. Inderdaad: Chinese SUV's.