AutoWeek 8 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 8 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws
57

'Poetin cooler dan Trump'

Kortezh: nieuwe staatslimo Poetin

  • Frank Jacobs
  • Autonieuws
7 mei 2018 om 15:59
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Maandag heeft Vladimir Poetin de eed afgelegd voor zijn vierde ambtstermijn. Een mooie gelegenheid om zijn nieuwe dienstauto aan de wereld te tonen. De Kortezh Aurus Senate Limousine is officieel én het openingsakkoord van een nieuw, Russisch topmerk.

De komende zes jaren blijft Vladimir Poetin de machtigste man in het Kremlin en de rest van Rusland. Geen heel verrassende overwinning, daar zijn enige echte concurrent, oppositieleider Alexei Navalny, was uitgesloten van deelname aan de verkiezingen. Daarmee loopt Navalny niet alleen talloze etentjes met opmerkelijk gezelschap als Assad en Trump mis, maar ook de eer rond te worden gechauffeerd in de Senate Limousine van Kortezh.

Vladimir Lenin nam na de Oktoberrevolutie niet alleen de macht, maar ook de Rolls-Royce Silver Ghost van de tsaar over. Jozef Stalin had het bepaald niet op Amerikanen, maar was des te meer in zijn nopjes met zijn all American Packard. In de tweede helft van de vorige eeuw reden de Sovjet-hoogwaardigheidsbekleders rond in limousines van het binnenlandse merk Zil. De laatste jaren echter was het een Mercedes-Benz S 600 Guard Pullman die Vladimir Poetin van afspraak naar afspraak reed. De laatste keer dat een Russisch (of eigenlijk Sovjet-) staatshoofd een limousine uit eigen land in gebruik nam, was in 1985, toen Michail Gorbatsjov in zijn nieuwe Zil stapte. Boris Jeltsin hing zijn Zil in 1995 aan de wilgen, om over te stappen in een Mercedes.

ZiL kreeg vijf jaar geleden een nieuwe kans in de presidentiële genade te komen, de poging mislukte jammerlijk. Maar nu is het weer tijd voor een echt Russisch product. Alhoewel, echt Russisch... stop een Rolls-Royce Phantom, een Bentley Mulsanne en een Chrysler 300C in een blender en het ontwerp van de iets meer dan zes meter lange Kortezh Limousine staat al min of meer. Onder de motorkap bevindt zich een turbogeblazen 4,4-liter V8 die we kennen van Porsche.

Poetins nieuwe limo is de eerste vrucht van Project Kortezh, een reeks auto's op het Russische Unified Modular Platform, ontwikkeld door het NAMI staatsontwikkelingscentrum en Sollers JSC (onder meer de merken UAZ, ZMZ en ZMA). Het project moet leiden tot het nieuwe merk Aurus, vrij vertaald Russisch goud, dat iconen als Rolls-Royce en Bentley het leven zuur moet gaan maken. De sedan moet Senate gaan heten, de MPV Arsenal. Ontwikkeling van de Senate Limousine begon in 2013, meldt het staatspersbureau TASS.

Volgens de Russische pers is de nieuwe limo van Poetin 'cooler dan de Cadillac van Trump'. Maar daar mogen ze wellicht maar kort van genieten, want aan de andere kant van de wereld wordt de laatste hand gelegd aan Trumps nieuwe Beast. Dat kan nog een interessant potje armpje drukken worden tussen die twee tophaantjes.

  • Wil jij ook meedenken bij de ontwikkeling van autoweek.nl? Dan zoeken wij jou.

Lezersreacties (57) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek een specifieke auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's met elkaar
  • Occasions zoek naar een tweedehands auto
Test: Peugeot 5008 vs. Seat Tarraco

Test: Peugeot 5008 vs. Seat Tarraco

Drie jaar na de introductie van de 5008 voorziet Peugeot zijn ruimste model van een nieuwe...

Lees meer
Test: Ford Mustang Mach-E vs. Volvo XC40 P8 AWD

Test: Ford Mustang Mach-E vs. Volvo XC40 P8 AWD

68

Fords keuze om een elektrische SUV ‘Ford Mustang Mach-E’ te noemen, komt het merk op veel kritiek...

Laatste nieuws

Categorie
Categorie
  • Autonieuws
    Volkswagen Golf GTI Clubsport 45 viert jubileum

    Volkswagen Golf GTI Clubsport 45 viert...

    19
    • 26 februari 2021
  • Autonieuws
    Ford legt productie Focus langer stil wegens chiptekort

    Ford legt productie Focus langer stil wegens...

    10
    • 26 februari 2021
  • Autonieuws
    Volvo XC40 P8 krijgt ook over-the-air-updates

    Volvo XC40 P8 krijgt ook over-the-air-updates

    12
    • 26 februari 2021
  • Autonieuws
    Volvo 960 - Facelift Friday

    Volvo 960 - Facelift Friday

    28
    • 26 februari 2021
  • Autonieuws
    'Hyundai de beste EV-fabrikant?' - AutoWeek Podcast

    'Hyundai de beste EV-fabrikant?' - AutoWeek...

    36
    • 26 februari 2021
  • Autonieuws
    Lupa: nieuw EV-merk uit Spanje

    Lupa: nieuw EV-merk uit Spanje

    27
    • 26 februari 2021
  • Autonieuws
    Hyundai Bayon wordt volgende week onthuld

    Hyundai Bayon wordt volgende week onthuld

    4
    • 26 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep