'Kia trekt stekker uit de Stinger'
Zwanenzang
In april 2023 stopt Kia met de productie van de Stinger. Een opvolger komt er niet. Voor een soortgelijk model is in Kia’s EV-strategie simpelweg geen ruimte meer.
Met treurnis hebben wij kennis genomen van het bericht, dat binnenkort het doek valt voor de Kia Stinger. Het Zuid-Koreaanse Auto Times schrijft dat hij moet plaatsmaken voor modellen die in de pas lopen met Kia’s geëlektrificeerde offensief. Vanwege de bescheiden verkoopcijfers komt er bovendien geen opvolger van de Stinger.
Sinds 2017 heeft de Kia Stinger in Nederland 215 kopers gevonden. Mensen die ongetwijfeld erg gelukkig werden van hun auto. Belangrijkste nadeel was zijn echter prijs: in de dikste uitvoering met 3,3-liter twinturbo V6 en vierwielaandrijving, kostte de Stinger bijna een ton. Voor hetzelfde geld, kocht je ook een snelle BMW 4-serie of Audi A5 Sportback, die zich bij de kieskeurige koper niet meer hoefden te bewijzen.
De Kia Stinger werd aanvankelijk ook geleverd met een tweeliter turbomotor (255 pk) en een 2,2-liter CRDi-diesel met 200 pk, die hun krachten naar alleen de achterwielen stuurden. Vierwielaandrijving was voorbehouden aan het topmodel, de 370-pk 3.3 twinturbo V6. In 2020 ging de Stinger onder het mes, waarbij afscheid werd genomen van de twee viercilinders. Van alle modellen die Kia door de jaren heen heeft verkocht in Nederland, is alleen de Opirus nog zeldzamer.