Kennismaken met de Codatronca

SpadaVettura Sport Codatronca TS
Ruim twee jaar geleden zette Paolo Spada samen met zijn vader Ercole 'Spadaconcept' op. Na de buitenissige Codatronca zegt hij nu plannen te hebben voor een tweede model. En er is een brief op poten onder weg naar Lamborghini over het ontwerp van de Estoque.
Voor het nieuwe nummer van GTO Magazine is uitgebreid gereden met de sinistere Spadaconcept Codatronca. De tweede auto van vader en zoon Spada zou een kleine sportauto met middenmotor moeten worden, zo vertelt Paolo Spada in een interview met GTO magazine, die plaatsvond na de rit.  En om nog wat preciezer te zijn: Het moet een nieuwe interpretatie worden van een auto die Ercole Spada eind jaren negentig ontwikkelde en in 2001 uitkwam - de OSCA 2500 GT. De bouw van die auto werd geïnitieerd en gefinancierd door de Japanse investeerder Shozo Fujita. Er waren ooit plannen voor een productie van maximaal 100 stuks per jaar, maar daar is het nooit van gekomen. Het bleef uiteindelijk bij een enkel exemplaar dat nog in het bezit van Fujita is. Nu vader en zoon Spada hun eigen automerk hebben opgericht, denken ze er serieus over na de 2500 GT nieuw leven in te blazen. De OSCA was opgebouwd rond een frame van aluminium met een 184 pk sterke boxermotor van Subaru vlak voor de achteras en de versnellingsbak er net achter. De gewichtsverdeling kwam ermee op 45/55. Ondanks de relatief korte wielbasis van 2350 mm bleef er genoeg ruimte in de cabine voor twee. Doodziek van Estoque "Kijk maar eens goed naar die auto – je zult er details van de Codatronca in herkennen" vertelt Spada in GTO. En inderdaad: De raamlijsten en voorruit hebben veel overeenkomsten. De zijruiten zijn een typisch voorbeeld van het feit dat de Spada's het zich niet gemakkelijk maken. Er zit niet alleen een horizontale bolling in, maar ook een sterke verticale - ze lopen naar binnen. Paolo Spada: "Iedere ontwerper van Alfa Romeo of Mercedes-Benz zal zeggen dat je die ruit nooit in de deur kunt laten zakken, maar het kan wel. Het is alleen niet gemakkelijk. Het is zelfs heel sterk. Het glasoppervlak en de stijlen vormen als het ware een kooiconstructie bovenop het chassis." In hetzelfde interview zegt Spada 'doodziek' te zijn van Lamborghini's vierdeurs Estoque: "Ze hebben de neus van onze auto gewoon gestolen. Ik begrijp niet waarom een miljoenenbedrijf met twintig eigen designers ons idee moet pikken. Ik heb ze een brief gestuurd maar wacht nog op een antwoord."

Lezersreacties (30) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.