Kabinet kijkt naar mogelijk uitstellen van zero-emissiezones
'Uitzondering voor ondernemers landelijk regelen'
Het nieuwe kabinet gaat onderzoeken of en op welke manier het instellen van de zogenoemde zero-emissiezones uitgesteld kan worden. Dat staat in het Hoofdlijnenakkoord dat de PVV, VVD, NSC en BBB overeen zijn gekomen.
In het Hoofdlijnenakkoord worden in grote lijnen de plannen van het nieuwe kabinet belicht. Daar zitten zaken tussen die betrekking hebben op de automobilist. Zo schreven we al over de verhoging van de maximumsnelheid op de snelwegen naar 130 km/h en over de complete afschaffing van de subsidieregelingen om de verkoop van nieuwe en gebruikte elektrische auto's aan te jagen. Maar er is meer. Het kabinet zegt te willen bezien of en op welke manier het instellen van zero-emissiezones kan worden uitgesteld.
Zoals de plannen nu nog op tafel liggen, mogen gemeenten per 1 januari 2025 een stadsgebied aanwijzen waar geen bestelbussen of vrachtwagens meer in mogen rijden die fijnstof of CO2 uitstoten. Met andere woorden: enkel elektrische bestelauto's en vrachtwagens - of exemplaren met een brandstofcel - mogen deze stadsdelen dan nog in. Dat gaat dus een stap verder dan de reeds bekende milieuzones. Waarom het kabinet wil onderzoeken of en op welke manier de invoering van zero-emissiezones uitgesteld kan worden? Onder meer om 'uitzonderingen voor bijvoorbeeld ondernemers landelijk' te kunnen regelen, zo staat in het Hoofdlijnenakkoord. Daarbij geeft het kabinet wel aan dat de instelling en dus het aanwijzen van een zero-emissiezones een gemeentelijk besluit blijft. Er lijkt dus hoop te zijn voor ondernemers die - om welke reden dan ook - geen elektrische bedrijfswagen hebben maar wel in de zero-emissiezones moeten zijn.
Belangrijk: volgens de reeds bekende plannen worden per 2025 niet direct alle niet-elektrische bedrijfswagens geweerd uit zero-emissiezones. Voor bestelauto's met emissieklasse 5 of 6 is er een overgangsperiode bedacht. Op 1 januari dit jaar stonden er echter ook 228.000 bestelauto's geregistreerd met een Euro-emissieklasse van 4 of lager. Die zouden - als ze geen veertig jaar of ouder óf niet rolstoeltoegankelijk zijn - de zero-emissiezones per 2025 niet in mogen.