AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Kabinet: einde BPM, voor zuinige auto's al in '09
63
Het onmogelijke lijkt toch te gaan gebeuren, over tien jaar is de BPM volledig afgeschaft om plaats te maken voor een kilometerheffing. Dus geen restvoetje van 20 procent en geen blijvende CO2-taks. Dat heeft het kabinet vandaag besloten.
Vanaf 2012 gaan automobilisten al betalen per kilometer, de BPM wordt in tien jaar geleidelijk afgebouwd. Zodra een auto gaat betalen per kilometer vervallen voor dat voertuig de motorrijtuigenbelasting en de provinciale opcenten. Mogelijk wordt de BPM voordat hij volledig verdwenen is omgebouwd naar een CO2-heffing (waarbij ook wordt gekeken naar fijnstof- en NOx-uitstoot), maar ook deze is tijdelijk. "Er blijft niets over", aldus verkeersminister Eurlings, een van de grootste voorvechters van afschaffing van de BPM binnen het kabinet. De omzetting gaat snel, al in 2009 zijn de meest zuinige auto's volledig BPM-vrij, aldus Financiën.
Helemaal opvallend: het kabinet heeft besloten om de derving die voor de schatkist optreedt als gevolg van de invoering van de kilometerprijs – minder opbrengsten van de kilometerprijs zelf en minder accijnsinkomsten omdat mensen waarschijnlijk minder gaan rijden – niet te versleutelen in de kilometerprijs. "De automobilist gaat in de structurele situatie minder bijdragen aan de schatkist via autobelastingen", aldus het Kabinet. "De huidige opbrengst van de BPM en MRB wordt versleuteld in de kilometerprijs, maar dat geldt niet voor de provinciale opcenten." De provincies moeten dus op zoek naar een nieuwe bron van inkomsten, maar het kabinet garandeert dat "een eventuele nieuwe belasting niet zijn grondslag kan vinden in de automobiliteit".
De investeringskosten, waar Financiën en V&W nog wat over ruziën waren, komen voor rekening van Verkeer en Waterstaat. Dat is vermoedelijk de knieval die Eurlings heeft moeten maken om dit plan erdoor te krijgen.
Bij Bovag en RAI viert men feest. "Fantastisch, reageert Bovag-woordvoerder Paul de Waal. Eindelijk de garantie dat de BPM gaat verdwijnen zodat de autoprijzen hier niet meer veel hoger liggen dan elders in Europa." Van de vergroeningsmaatregelen die het kabinet vandaag bekend heeft gemaakt hebben RAI Vereniging en BOVAG kennis genomen. Vanuit het ministerie is aangegeven de nadere invulling in overleg met de branche te willen doen. "Van dat voorstel maken we vanzelfsprekend graag gebruik", aldus Peter Janssen, directeur van de RAI Vereniging.
Lees ook
Nieuws
Lanzante 95-59 is beresterk eerbetoon aan Le Mans-McLaren
Nieuws
Nieuwe Mercedes-AMG CLA ook als Shooting Brake
Nieuws
Range Rover SV volgt zwarte voorbeeld van de Sport
Nieuws
Kia EV4 heeft prijs: 625 km bereik voor ruim veertig mille
Nieuws