Jeep Gladiator onder het mes: Wrangler achterna

Zonder stekker aan Nederlandse neus voorbij

Jeep Gladiator
Jeep GladiatorJeep GladiatorJeep GladiatorJeep GladiatorJeep GladiatorJeep GladiatorJeep GladiatorJeep GladiatorJeep GladiatorJeep GladiatorJeep GladiatorJeep GladiatorJeep GladiatorJeep GladiatorJeep GladiatorJeep GladiatorJeep GladiatorJeep Gladiator

De Jeep Wrangler werd eerder dit jaar vernieuwd en nu moderniseert Jeep ook de variant daarvan met een open laadbak: de Gladiator. De vernieuwde Jeep Gladiator doet weinig verrassends. Ligt de Nederlandse consument daar wakker van? Zeer waarschijnlijk niet.

Voor Europa bestemde versies van Amerikaanse modellen komen over het algemeen net wat later dan de versies voor de Amerikaanse thuismarkt. Zo werd de Wrangler in april dit jaar in vernieuwde vorm aan het Amerikaanse publiek voorgesteld en volgde de Europese versie pas deze week. Jeep heeft in zijn thuisland nu ook de Gladiator een opfrisbeurt gegeven. De voor Europa bestemde variant volgt ongetwijfeld later, maar dat zal de Nederlandse consument vast worst wezen. De Gladiator is in Nederland namelijk niet te koop.

Net als bij de Wrangler sleutelt Jeep aan de grille van de Gladiator. Die behoudt zijn kenmerkende zeven verticale sleuven, maar het geheel duikt aanzienlijk minder diep omlaag dan voorheen. De gleuven hebben zwarte roosters en een grijze omlijsting. Ook een interessante wijziging: de oude sprietantenne die voorheen uit het rechter voorscherm stak, is vervangen door een in de voorruit verwerkt exemplaar. De Gladiator krijgt nieuwe wielen en een groter, nu 12,3 inch metend infotainmentscherm. De komst van dat grotere display heeft een bijzonder gevolg voor de ventilatieroosters. De twee ronde uitstroomopeningen van het ventilatiesysteem die voorheen naast het kleinere scherm zaten, hebben namelijk het veld moeten ruimen. Onder het nieuwe grotere scherm zien we nu nieuwe horizontale uitstroomopeningen. Wereldschokkend? Nee, maar dergelijke wijzigingen zijn tóch interessant.

De 3.0-V6-dieselmotor is straks niet meer in de Gladiator te krijgen en een 4xe geheten plug-in hybride aandrijflijn heeft de Gladiator nooit gekregen. Wat wel blijft, is de 3.6-V6, een zescilinder die 289 pk en 353 Nm op de been brengt. Schakelen gaat met een handbak, al is een automaat met acht verzetten optioneel leverbaar. We verwachten niet dat Jeep de vernieuwde Gladiator straks wél naar Nederland haalt.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.