Jeep Cherokee (2005) - Facelift Friday
Met opgetrokken knippers
Als het gaat om grote metamorfoses binnen één modellijn, mag de Jeep Cherokee van 2001 eigenlijk niet ontbreken. Het ronde, blij ogende model verving een iconische en juist heel vierkante Cherokee. Dat kon uiteraard niet iedereen bekoren, en daaaanr kon de facelift van 2005 helemaal niets veranderen.
Dat de Cherokee van na 2001 zo anders was dan die ervoor, is eigenlijk niet zo gek. De nieuwe Cherokee was eigenlijk namelijk helemaal geen Cherokee, maar werd in thuisland VS ‘Liberty’ genoemd. Toch was dit model ook daar wel degelijk een opvolger van de legendarische Cherokee XJ.
Het nieuwe model was nog steeds een hoog op de poten staande SUV met terreincapaciteiten, maar daar hield het ook wel op met de overeenkomsten. Alles aan de nieuwe auto, modelcode KJ, was afgerond. Ronde koplampen, bijpassende welvingen op de motorkap, afgeronde wielkasten en zelfs afgeronde zijruiten zorgden ervoor dat de nieuwe Cherokee een stuk minder onverzettelijk oogde dan zijn voorganger.
Bij de facelift van 2005 veranderde er niets aan de hoeveelheid rondingen, maar kreeg de auto wel een stevig vernieuwde neus. Die hield zijn ogenschijnlijk op kikkerogen geïnspireerde blik, maar liep onder de koplampen verder naar beneden door. De bumper, die hier voorheen een stevige hap uit de grille-omlijsting nam, stelt zich vanaf 2005 wat bescheidener op. Daarom verhuisden ook de richtingaanwijzers naar een andere locatie, hoger en meer op de wielkastverbreders dan in de eigenlijke bumper. Speciale aandacht mag er ook zijn voor de Renegade-editie van deze Cherokee. Die kreeg een rechte motorkap en daarmee samenhangend een hogere grille en oogde daarmee een stuk strakker dan de standaard Liberty/Cherokee.

Jeep Cherokee Renegade. Let op de hogere grille en rechte motorkap.
De achterkant kwam er zonder grote wijzigingen vanaf in 2005. Wel vestigen we graag nog even de aandacht op de manier waarop Jeep een grote, Europese kentekenplaat op de kont monteerde. Bij de Amerikaanse Liberty zat die plaat links van dat wiel in de bumper, maar bij ons kreeg de auto een reservewielkap met kentekenplaatverlichting mee. Creatief, want zo kon er toch een brede Europese plaat worden gemonteerd.