Jeep belicht plug-in hybride Wrangler 4xe
Wrangler voor het eerst aan de stekker
Jeep heeft de plug-in hybride versie van de Wrangler gepresenteerd. Net als de stekkerversies van de Renegade en Compass krijgt die plug-in hybride de aanduiding 4xe achter zijn naam. Nu is eindelijk ook bekend waaruit de aandrijflijn van de Wrangler 4xe is opgebouwd.
Begin dit jaar liet Jeep tijdens de Consumer Electronics Show in Las Vegas de Wrangler 4xe 'm al zien, een plug-in hybride variant van zijn meest capabele offroad-model. Hoewel de Wrangler 4xe zeker niet de eerste plug-in hybride van Jeep is, eerder al werden de Renegade, Compass en de Chinese Grand Commander van een stekker voorzien, is het toch zeker een interessant model. Niet eerder kreeg de relatief rudimentaire Wrangler zo'n moderne aandrijflijn. Op termijn moet van elk Jeep-model een geëlektrificeerde versie komen.
De Wrangler 4xe heeft een 2,0-liter viercilinder turbo-benzinemotor in zijn hoekige snuit, die is gekoppeld aan twee elektromotoren. De eerst dient ter vervanging van een normale dynamo en wekt niet alleen de elektriciteit op voor het accupakket, maar zorgt onder meer voor de werking van het stop-startsysteem. De tweede elektromotor vervangt de koppelomvormer die je bij een automatische transmissie aantreft. De versnellingsbak is een achttrapsautomaat. De Wrangler 4xe heeft een systeemvermogen van 375 pk en perst een elektrische actieradius van 40 kilometer uit het onder de achterbank gemonteerde 17 kWh accupakket. Met deze plug-in versie is het mogelijk door 'plassen' met een diepte van maximaal 76 centimeter te waden. Daarin verschilt hij niet van de conventioneel gemotoriseerde types. Het laadpunt bevindt zich linksvoor, direct onder de A-stijl. Led-indicatoren bovenop het instrumentarium geven de laadstatus aan.
Jeep geeft aan dat het elektrische deel van de aandrijflijn een "meer nauwkeurige en gecontroleerde rijervaring oplevert bij klimmen en kruipen", onder meer doordat de verbrandingsmotor geen toeren hoeft te maken. We zijn benieuwd hoe dat uitpakt in de praktijk. De Wrangler 4xe is leverbaar in drie uitvoeringen: 4xe, Sahara 4xe en Rubicon 4xe. De Rubicon is de meest offroadwaardige van het stel en is voorzien van difflocks voor en achter.
De plug-in hybride Jeep Wrangler 4xe komt volgend jaar op de Nederlandse markt. Prijzen van de aan diverse blauwe details te herkennen Wranglers zijn nog niet bekend.