AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Japans alternatief voor plaatstaal: houtpulp!
Cellulose-nanovezels lichter en sterker
57
Japanse onderzoekers werken aan een bijzonder alternatief voor staal dat in de auto-industrie toegepast kan worden. Het wordt gewonnen uit houtpulp en zou in veel opzichten beter zijn dan traditionele materialen.
Toyota onderzoekt samen met de universiteit van Kyoto en toeleverancier Denso de mogelijkheden van cellulose-nanovezels voor de toepassing in auto's. Dat meldt persbureau Reuters. De vezels worden gewonnen door houtpulp af te breken en kunnen dan in kunststof worden verwerkt. Dat is enerzijds een betaalbaar proces – heel belangrijk om de productiekosten laag te houden – en anderzijds levert het een materiaal op dat vijfmaal zo sterk moet zijn als staal. Bovendien betekent het een gewichtsreductie tot één vijfde van het gewicht van staal.
"Dit is de goedkoopste toepassing van cellulose-nanovezels met het beste resultaat", vertelt professor Hiroaki Yano tegen Reuters. "Daarom ligt de focus nu op toepassing in de auto- en vliegtuigindustrie."
Lees ook
Autotest
Test: Toyota bZ4X (2025) - Rijden met bijgepunte EV die klaar is voor 2026
Achtergrond
Te snelle elektrificatie grootste boosdoener problemen EV's en PHEV's, maar ook ADAS speelt rol
Autotest
Stef kan niet zonder Volvo: zes fraaie klassiekers en voor dagelijks gebruik een XC40
Reportage
Deze klassieke Alfa Romeo kent bijna niemand en klinkt als een Volvo 240
Nieuws