Jaguar XE SV Project 8 fase twee is wat milder

Voor de huisvader

Jaguar XE SV Project 8 SVO
Jaguar XE SV Project 8 SVOJaguar XE SV Project 8 SVOJaguar XE SV PROJECT 8Jaguar XE Project 8 ronderecord GP Autodrome DubaiJaguar XE SV PROJECT 8

Ronderecord na ronderecord verbrak Jaguar zo’n twee jaar geleden met de extreme XE SV Project 8 (foto 4-6). Het Britse merk komt nu met een tweede lichting in een zeer beperkte oplage. Wat opvalt: hij is wat ‘normaler’ geworden.

Het is Jaguars Special Verhicle Operations (SVO) die de XE SV Project 8 nieuw leven inblaast. Onderhuids verandert het team niets aan de sportsedan. De 5,0-liter V8 met supercharger is dan ook nog steeds goed voor een vermogen van 600 pk. Daarmee sprint de extremist binnen 3,3 seconden van 0 naar 100 en de topsnelheid bedraagt nog steeds 300 km/h. Het is vooral het uiterlijk dat SVO aanpakt. Zo kreeg de originele Project 8 in 2017 nog een gigantische achtervleugel, terwijl de tweede versie wordt voorzien van een veel subtieler spoilertje. Daarnaast was de frontsplitter voorheen verstelbaar, maar SVO kiest deze keer voor een vastgezette variant.

De achterbank van de extreme topversie van de XE kon voorheen worden verruild voor een rolkooi. Deze optie is nu ook van de lijst verdwenen. Wie bij het zien van de foto’s het water in de mond voelt lopen, moet snel zijn. SVO komt met een zeer beperkte oplage van vijftien stuks van de XE SV Project 8. Dat zijn er een stuk minder dan de 300 exemplaren die Jaguar van het origineel bouwde. Die auto kostte toen omgerekend ongeveer € 150.000.

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.