
Jaguar met stofkam door motorenpalet
Minder keuze, prijzen omhoog
Jaguar heeft het leveringsgamma van zijn modellen onder de loep genomen en heeft besloten diverse motoren van de lijst te schrappen. Voor de XE heeft dat tot gevolg dat de vierwielaangedreven versies van de 250 pk sterke XE 25t niet meer leverbaar is. Ook de 380 pk en 450 Nm sterke XE S is van de prijslijst geschrapt.
Wel biedt Jaguar vanaf heden voor het eerst handgeschakelde versies aan van de 163 pk en 180 pk sterke 20d-diesels. Daarbij meldt het merk wat de onlangs geïntroduceerde XE 300 Sport moet gaan kosten. De van de 300 pk sterke geblazen 2.0 viercilinder voorziene uitvoering heeft een prijskaartje van € 77.820. De handgeschakelde 163 pk sterke 20d heeft een vanafprijs van € 51.080. Dat is tevens de nieuwe vanafprijs van de XE. Voorheen lag die, voor de 20d E-Performance met automaat, op € 47.160.
Voor de 180 pk sterke variant met handbak moet minimaal € 52.750 worden neergeteld. De herziening van de prijslijst gaat hand in hand met het standaard worden van zaken als het 10 inch grote Touch Pro-systeem, sportpedalen, een regensensor, automatisch grootlicht, parkeersensoren en een automatisch dimmende binnenspiegel.
XF
Ook het leveringsgamma van de XF blijft niet intact. De 240 pk sterke 25d dieselversie en de 200 pk en 250 pk sterke 20t-en 25t-benzinesmaken worden van de prijslijst gehaald. Ook de XF S met 380 pk sterke 3.0 V6 is niet meer leverbaar. Wel maakt Jaguar bekend wat de XF 300 Sport moet gaan kosten. De 300 pk sterke 3.0 D Sport kost minimaal € 95.418 terwijl voor de 300 pk sterke 2.0 Sport ten minste € 90.340 neergeteld moet worden. Het betreft hier de sedan. Voor de 3.0d 300 Sport en 2.0 300 Sport als Shooting Brake moet respectievelijk € 97.260 en € 93.420 betaald worden. Daarmee is het voor het eerst dat de Shooting Brake als vierwielaangedreven versie met 300 pk sterke 30t leverbaar is. De non-Sport-uitvoering kost minimaal € 85.110. De vanafprijs van de XF ligt hoger dan voorheen. Over de gehele linie wordt de auto enkele duizenden euro's duurder. De vanafprijs voor de XF, voor de 20d E-Performance Pure met handbak, lag voorheen op € 50.530 en nu op € 56.570.
XJ
Zoals verwacht ondergaat ook de XJ een reeks wijzigingen. De 340 pk sterke Supercharged V6 is van de lijst geschrapt en zelfs de gloednieuwe 575 pk sterke XJR575 is niet meer in de Britse toplimo te krijgen. Dat betekent dat de XJ alleen nog met de 300 pk sterke 3.0d V6 dieselmotor leverbaar is. Wel weten we nu wat die diesel in de nieuwe XJ50-uitvoering moet gaan kosten. De feestelijke editie wisselt vanaf € 132.770 van eigenaar. De vanafprijs van de XJ ligt voortaan overigens stukken hoger dan voorheen. De auto kostte voorheen minimaal € 104.140 en vanaf heden ten minste € 122.610.
De aanpassingen aan zowel de prijzen als het leveringsgamma hebben te maken met de overgang naar de WLTP-cyclus.
Had je deze auto's al gezien?

Jaguar I-Pace EV400 S 90 kWh | Luchtvering | Stuurwiel Verwarmd | 20 Inch |
- 2018
- 119.401 km

Jaguar XF |Stuurverwarming|Camera|Leer|Memory|NAP Jaguar 3.0D Business Edition|Stuurverwarming|Camera|Leer|Memory|NAP
- 2009
- 152.509 km

Jaguar F-type 3.0 V6 Convertible | Org NL-auto | Lage kilometerstand | Leder | Sportuitlaat | 340pk |
- 2016
- 65.978 km
Lees ook
Jaguar Land Rover stopt alle Chinese productie, maar met reden
Voormalig Jaguar-ontwerper tekent Jaguar E-type opnieuw
Deze bloedmooie Jaguar XJ6 en BMW 2800 moesten de Mercedes S-klasse aanvallen
Jaguar gaat voor een harde reset - Vooruitblik
Goedkope, gebruikte Jaguar I-Pace (g)een goed idee?
Lezersreacties (42)
Reageren




Dat zal de Jaguar verkopen helaas niet veel goeds doen.


Er zullen nog meer berichten voorbij komen waarbij er motoren en zelfs modellen geschrapt zullen worden.
Voor sommige auto's die relatief weinig worden verkocht is het gewoon niet meer lonend om de aanpassingen te verrichten.

Werd er niet opnieuw aan een 6-in-lijn gesleuteld overigens?

Erg interessant om daar een cheat voor te bedenken. Waarschijnlijk is dat er al. Ben benieuwd wanneer dat lijk uit de kast komt.
@GT
Of de consument nu extra betaalt aan z'n auto of aan z'n ziektekosten maakt zeker verschil. Je auto kun je kiezen, elke keer weer. Je ziektekosten meestal niet.

Vive la France!


Eens, je auto kun je kiezen: een steeds kleiner en zuiniger modelletje of een niet te betalen E-bak.
De ziektekostenverzekering kent slechts een basis met steeds minder dekking tegen een hogere premie met een groeiende eigen bijdrage.


En de kosten zullen alleen maar stijgen...
Misschien goed om de oorzaak van de kostenstijging aan te pakken.



Bij Land rover al hetzelfde verhaal. Hooooge bpm door verouderde technieken.
Zonde van zo'n mooi combinatiemerk.
Hoe moet premier May nu naar haar werk? Laatste stukje op de fiets dan maar.

Een Range Rover is zwaarder dan een model X, die een stuk groter is en een accu van 4 a 500kg mee torst.
Bij Jaguar is dat niet veel anders.




Gr. Bofkont

Hier staan alle Europese CO2-belastingen:
http://www.acea.be/uploads/publications/CO2_tax_overview_2018.pdf
Alle regelingen zijn behoorlijk verschillend: In Frankrijk rekent men bv een aankoopboete van €10.500,- voor voertuigen met een uitstoot van 185 g/km of meer. In Duitsland zit de CO2-belasting niet in de aankoopprijs, maar in de wegenbelasting.
Nederlandse BPM-tarieven zullen volgend jaar dalen, terwijl de belastingschijven aangescherpt worden.
Zie:
https://www.anwb.nl/auto/autobelastingen/bpm


en een accu van 4 a 500kg mee torst.
maak er tegen de 600 kilo van..bij de x
de tesla S zit ook al boven de 500
de Model 3 zit er net onder..




Zomaar wat opmerkingen:
-Het Parijsakkoord is een ondergrens, eigenlijk zouden we veel ambitieuzer moeten zijn.
-De WLTP is geinitieerd door consumenten(organisaties) die een realistscher opgave van het verbruik wilden zien.
-De WLTP maak niets onbetaalbaar. De WLTP maakt duidelijk dat consumenten jarenlang te weinig belasting hebben betaald, omdat autofabrikanten willens en wetens te lage verbruikswaarden opgaven.
-Aangezien nog 99% van de nieuw verkochte personenwagens is voorzien van een verbrandingsmotor, is de BPM-politiek niet effectief genoeg.

De keuzelijst aan auto's word kleiner en kleiner.
Milieutax/milieulobby/milieumaffia gaan het voor elkaar krijgen.
Ondergetekende laat de oude Fiat wel in het onderhoud zitten.
Je weet nooit waar ze volgende maand of volgend jaar mee komen.
Voor restwaarden belooft dat niet veel goeds.

Dat maakt de Range Rover nog zwaarder. Wat zit daar in dat zo zwaar is?
Wel gaaf dat als accu's lichter worden met de jaren, dat dat een groot effect gaat hebben op wegligging, materiaalgebruik enz.
Maar er zijn hier mensen die 800km op een accu willen rijden, dus zullen ze eerst nog zwaarder worden. Ha.

Tsja.


De BPm maffia

Ondertussen betalen we -bijna- overal 21% over, ook over belastingen zoals CO2 heffing en accijns... En dan te bedenken dat de CO2 heffing de opvolger is [ regering kan het geld niet missen, wél 1.5 Miljard voor buitenlanders ivm afschaffen dividend belasting ; weet je gelijk wie de baas is in NL], van de BPM. Waar kwam die BPM vandaan ? Wel, in der tijd kwamen er steeds meer mensen die in loondienst door specifieke kennis meer gingen verdienen en mooie auto's konden kopen. Dat was tegen het zere been van de middenstanders. Zij waren immers 'ondernemers' ... . De truc was dat deze 'ondernemers' NIET meer gingen betalen omdat het de 'auto-van-de-zaak' was waar zelf investeringsaftrek op werd gegeven ! Dus het hele 'BPM-circus' , net als 'CO2-circus' treft ALLEEN particulieren die een auto kopen. Die betalen de 'volle mep'.....

Wordt vast wel goed verkocht in Nederland. Vooral als de BPM beperkt blijft tot zo'n 20.000 euro! Verkooptopper!
Zielig, allemaal.

Precies, belastingen zijn er om ontdoken te worden!
De volle mep betaal je alleen als je erin geluisd bent.

Benieuwd wanneer het eerste merk komt dat bepaalde modellen in Nederland maar helemaal schrapt.

Elke motor en elke auto en elke uitvoering heeft zijn eigen optimale weg. En die weg ligt meestal niet in Nederland. En daar gebruik je hem.
De duurste motor is vaak de lompste en niet de fijnste. Die is er voor onwetenden die de grootste cilinderinhoud willen.
Of ga je elke 2 jaar alle motoren uitproberen? De dealer heeft ze niet eens allemaal staan.
Enfin: Wat maakt het uit of er een paar motoren sneuvelen. Ze rijden allemaal minimaal goed of beter. Als er modellen sneuvelen zou dat zonde zijn.

Een Top Hat. Een watte????
"TOP HAT"
Dat is de "oude" Landrover tot 2018, die compleet word gestript.
Kleur en interieur kan je dan zelf samenstellen.
Dan komt er een aangepast onderstel onder met dikke wielen en een aangepast onderstel dat men zelf heeft ontworpen.
Zie YouTube met Top Hat.
Daarna bouwt men een Corvette motor in met handbak.
En dat is me toch gaan, met het duidelijke geluid van de V8 uiteraard.
Geweldig om te zien en niemand verwacht het.
Kost als je zelf de Landrover aanlevert, een ton, om zo te bouwen.
Dan heb je wel een compleet gerestaureerde en nieuwe auto met V8.
Die jongens zitten in Loosdrecht en in de States.
Op het oog iets redelijks dagelijks, maar ondertussen een beest van een auto.


Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.