AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Jaguar met stofkam door motorenpalet

Minder keuze, prijzen omhoog

Jaguar XE 300 Sport
Jaguar heeft een hele rits motoren weggestreept uit zijn leveringsgamma. De aanpassingen hebben betrekking op de XE, XF en de XJ. Dat blijkt uit een duik in de Jaguar-prijslijsten.

Jaguar heeft het leveringsgamma van zijn modellen onder de loep genomen en heeft besloten diverse motoren van de lijst te schrappen. Voor de XE heeft dat tot gevolg dat de vierwielaangedreven versies van de 250 pk sterke XE 25t niet meer leverbaar is. Ook de 380 pk en 450 Nm sterke XE S is van de prijslijst geschrapt.

Wel biedt Jaguar vanaf heden voor het eerst handgeschakelde versies aan van de 163 pk en 180 pk sterke 20d-diesels. Daarbij meldt het merk wat de onlangs geïntroduceerde XE 300 Sport moet gaan kosten. De van de 300 pk sterke geblazen 2.0 viercilinder voorziene uitvoering heeft een prijskaartje van € 77.820. De handgeschakelde 163 pk sterke 20d heeft een vanafprijs van € 51.080. Dat is tevens de nieuwe vanafprijs van de XE. Voorheen lag die, voor de 20d E-Performance met automaat, op € 47.160.

Voor de 180 pk sterke variant met handbak moet minimaal € 52.750 worden neergeteld. De herziening van de prijslijst gaat hand in hand met het standaard worden van zaken als het 10 inch grote Touch Pro-systeem, sportpedalen, een regensensor, automatisch grootlicht, parkeersensoren en een automatisch dimmende binnenspiegel.

XF

Ook het leveringsgamma van de XF blijft niet intact. De 240 pk sterke 25d dieselversie en de 200 pk en 250 pk sterke 20t-en 25t-benzinesmaken worden van de prijslijst gehaald. Ook de XF S met 380 pk sterke 3.0 V6 is niet meer leverbaar. Wel maakt Jaguar bekend wat de XF 300 Sport moet gaan kosten. De 300 pk sterke 3.0 D Sport kost minimaal € 95.418 terwijl voor de 300 pk sterke 2.0 Sport ten minste € 90.340 neergeteld moet worden. Het betreft hier de sedan. Voor de 3.0d 300 Sport en 2.0 300 Sport als Shooting Brake moet respectievelijk € 97.260 en € 93.420 betaald worden. Daarmee is het voor het eerst dat de Shooting Brake als vierwielaangedreven versie met 300 pk sterke 30t leverbaar is. De non-Sport-uitvoering kost minimaal € 85.110. De vanafprijs van de XF ligt hoger dan voorheen. Over de gehele linie wordt de auto enkele duizenden euro's duurder. De vanafprijs voor de XF, voor de 20d E-Performance Pure met handbak, lag voorheen op € 50.530 en nu op € 56.570.

XJ

Zoals verwacht ondergaat ook de XJ een reeks wijzigingen. De 340 pk sterke Supercharged V6 is van de lijst geschrapt en zelfs de gloednieuwe 575 pk sterke XJR575 is niet meer in de Britse toplimo te krijgen. Dat betekent dat de XJ alleen nog met de 300 pk sterke 3.0d V6 dieselmotor leverbaar is. Wel weten we nu wat die diesel in de nieuwe XJ50-uitvoering moet gaan kosten. De feestelijke editie wisselt vanaf € 132.770 van eigenaar. De vanafprijs van de XJ ligt voortaan overigens stukken hoger dan voorheen. De auto kostte voorheen minimaal € 104.140 en vanaf heden ten minste € 122.610.

De aanpassingen aan zowel de prijzen als het leveringsgamma hebben te maken met de overgang naar de WLTP-cyclus.

Lezersreacties (42)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Autofan 1998
Autofan 1998
  • 4
Zonde dat Jaguar zoveel motoren schrapt. Denk dat er daardoor veel klanten verloren gaan en die heeft Jaguar juist hard nodig om echt de aansluiting te vinden met de Duitse Drie.
GT1986
GT1986
  • 6
Doodzonde, lang leve de CO2-maffia. Het duurder worden van auto's als gevolg van de invoering van de WLTP wordt als vanouds weer afgewikkeld op de consument. Gelukkig betalen we in vergelijking tot onze buurlanden al niet genoeg aan accijnzen en dergelijke... Men zou zich beter kunnen richten op de échte vervuilers, dat wil zeggen de industrie en de lucht- en scheepvaart. Maar dat zou ondernemers raken en de economie schaden, dus kiest de politiek weer voor de makkelijkste weg...
BMW 007
BMW 007
  • 5
Stevige prijswijzigingen en weinig keus.
Dat zal de Jaguar verkopen helaas niet veel goeds doen.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Oeiii! Wat een prijzen, hoop dat Jaguar zich niet uit de markt prijst, zou jammer zijn...
Anoniem
Anoniem
  • 3
Bij het bericht over Porsche had ik al geschreven dat dit voor vrijwel alle merken zou gaan gelden.
Er zullen nog meer berichten voorbij komen waarbij er motoren en zelfs modellen geschrapt zullen worden.
Voor sommige auto's die relatief weinig worden verkocht is het gewoon niet meer lonend om de aanpassingen te verrichten.
Poor Joe
Poor Joe
  • 0
Ik blijf dus nog even verder genieten van een XE S...
Werd er niet opnieuw aan een 6-in-lijn gesleuteld overigens?
Anoniem
Anoniem
  • 0
De WLPT doet z'n verschonende werk.
Erg interessant om daar een cheat voor te bedenken. Waarschijnlijk is dat er al. Ben benieuwd wanneer dat lijk uit de kast komt.

@GT
Of de consument nu extra betaalt aan z'n auto of aan z'n ziektekosten maakt zeker verschil. Je auto kun je kiezen, elke keer weer. Je ziektekosten meestal niet.
Anoniem
Anoniem
  • 2
@Charles: in Frankrijk zullen de prijzen anders liggen. Hier in NL, en dat zal je niet ontgaan zijn, heeft de invoering van de WLTP nogal wat consequenties voor de BPM-heffing. Daar zullen andere producenten ook de gevolgen van ondervinden. Met name SUV's en MPV's gaan er in prijs op "vooruit" ...
Vive la France!
Frenkie RS
Frenkie RS
  • 2
Op deze manier gaat Jaguar ten onder denk ik zo. Als je kijkt naar zijn directe concurrentie is hij niet goedkoop en technisch gezien ook wat minder naar mijn idee.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@SKKL:
Eens, je auto kun je kiezen: een steeds kleiner en zuiniger modelletje of een niet te betalen E-bak.
De ziektekostenverzekering kent slechts een basis met steeds minder dekking tegen een hogere premie met een groeiende eigen bijdrage.
Anoniem
Anoniem
  • 5
@Vmgvm, inderdaad! Wordt steeds blijer dat ik in FR woon, man man man wat een geld tegenwoordig! Snap ook dat er zoveel Nederlanders emigreren....
Anoniem
Anoniem
  • 0
@VMGM
En de kosten zullen alleen maar stijgen...
Misschien goed om de oorzaak van de kostenstijging aan te pakken.
Wulp
Wulp
  • 3
Gelukkig vliegen er niet om de 3 min ontzettend vervuilende vliegtuigen vanaf Schiphol... hypocriet gedoe allemaal
Anoniem
Anoniem
  • 1
Bereid je maar voor Charles, we komen eraan.

Bij Land rover al hetzelfde verhaal. Hooooge bpm door verouderde technieken.
Zonde van zo'n mooi combinatiemerk.

Hoe moet premier May nu naar haar werk? Laatste stukje op de fiets dan maar.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Een van de medeoorzaken is het onvoorstelbaar hoge gewicht bij JLR.
Een Range Rover is zwaarder dan een model X, die een stuk groter is en een accu van 4 a 500kg mee torst.
Bij Jaguar is dat niet veel anders.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Dit is toch alleen in Nederland? In de rest van Europa piepen ze ook wel over CO2 maar wordt het niet zo achterlijk belast. De V8 en de hybride versie van de Lexus LC kost in Duitsland nog steeds hetzelfde.
Anoniem
Anoniem
  • 3
@vmgvm, @oiiiiiiiio, in FR vanaf € 37.460,- 2.0D Pure... ik zeg laten we de grenzen hier En France maar gauw sluiten..., anders straks hier nog een Hollandse invasie en misschien ook nog een enkele Belg
Anoniem
Anoniem
  • 1
La France? Eh bien, allons-y!
Anoniem
Anoniem
  • 5
Het schrappen van al die benzinemotoren heeft niets met de WLPT te maken, maar alles met de revival van de dieselmotoren. Precies zoals ik voorspeld had. Zo zie je maar weer, jullie snappen er niets van.

Gr. Bofkont
L Breevoort
L Breevoort
  • 2
@GFX
Hier staan alle Europese CO2-belastingen:
http://www.acea.be/uploads/publications/CO2_tax_overview_2018.pdf

Alle regelingen zijn behoorlijk verschillend: In Frankrijk rekent men bv een aankoopboete van €10.500,- voor voertuigen met een uitstoot van 185 g/km of meer. In Duitsland zit de CO2-belasting niet in de aankoopprijs, maar in de wegenbelasting.

Nederlandse BPM-tarieven zullen volgend jaar dalen, terwijl de belastingschijven aangescherpt worden.
Zie:
https://www.anwb.nl/auto/autobelastingen/bpm
Anoniem
Anoniem
  • 2
Een geslonken aanbod en hogere oprijzen.. ja het geld moet ergens vandaan komen... Ik hoop Jaguar het beste toe, maar het zal niet gemakkelijk zijn.. ook niet voor de Land Rovers.
Anoniem
Anoniem
  • 1
@ IooooI
en een accu van 4 a 500kg mee torst.

maak er tegen de 600 kilo van..bij de x
de tesla S zit ook al boven de 500
de Model 3 zit er net onder..
Joop45
Joop45
  • 0
Dus Jaguar gaat Jan met de Pet motoren leveren die in iedere Volkswagen en Ford ligt. Bjina geen benzine motor meer maar wel diesel. Das nou gek. Nou doei Jaguar, Jaguar is niet meer premium en luxury maar basic. Zo zonde dat dat Parijs akkoord zoveel kapot maakt. Al die "dikkere" motoren uitvoeringen worden door die WLTP onbetaalbaar gemaakt. Zo zonde dit. Dat Parijs akkoord maar de hele automobielindustrie kapot. Tijd voor revanche. We hebben Trump nodig hier in Europa, die zegt het betuttelde parijs akkoord op en stopt er direct mee. Geldt die schoonmaakactie van motoren alleen in Nederland? In de Duitse prijslijst staat de AWD enz. nog steeds in?
Ton Nijkamp
Ton Nijkamp
  • 0
Als er niet bij stond, dat het om Jaguar, zou ik denken dat het een Audi met een kleinere grill is. Buiten het feit, dat ik het niet kan betalen, zeker niet mijn smaak.
L Breevoort
L Breevoort
  • 2
@Joop45

Zomaar wat opmerkingen:
-Het Parijsakkoord is een ondergrens, eigenlijk zouden we veel ambitieuzer moeten zijn.
-De WLTP is geinitieerd door consumenten(organisaties) die een realistscher opgave van het verbruik wilden zien.
-De WLTP maak niets onbetaalbaar. De WLTP maakt duidelijk dat consumenten jarenlang te weinig belasting hebben betaald, omdat autofabrikanten willens en wetens te lage verbruikswaarden opgaven.
-Aangezien nog 99% van de nieuw verkochte personenwagens is voorzien van een verbrandingsmotor, is de BPM-politiek niet effectief genoeg.
Anoniem
Anoniem
  • 0
De aankomende tijd zullen er wel meer auto's geschrapt gaan worden.
De keuzelijst aan auto's word kleiner en kleiner.
Milieutax/milieulobby/milieumaffia gaan het voor elkaar krijgen.
Ondergetekende laat de oude Fiat wel in het onderhoud zitten.
Je weet nooit waar ze volgende maand of volgend jaar mee komen.
Voor restwaarden belooft dat niet veel goeds.
Anoniem
Anoniem
  • 0
HRC: Dank. 600kg onvoorstelbaar eigenlijk.
Dat maakt de Range Rover nog zwaarder. Wat zit daar in dat zo zwaar is?

Wel gaaf dat als accu's lichter worden met de jaren, dat dat een groot effect gaat hebben op wegligging, materiaalgebruik enz.
Maar er zijn hier mensen die 800km op een accu willen rijden, dus zullen ze eerst nog zwaarder worden. Ha.
HansSolo
HansSolo
  • 3
Vroeger liepen we terecht te zeiken op de totaal niet realistische NEDC testcyclus. Hebben we eindelijk een realistischer WLTP testcyclus heeft het Parijs Akkoord, de EU of Groen-Links het gedaan.

Tsja.
Dan 4x4
Dan 4x4
  • 2
Wij Nederlanders zijn verworden tot schapen... In een donker verleden hebben we 80 jaar oorlog gevoerd omdat we 10% belasting gingen betalen...
Ondertussen betalen we -bijna- overal 21% over, ook over belastingen zoals CO2 heffing en accijns... En dan te bedenken dat de CO2 heffing de opvolger is [ regering kan het geld niet missen, wél 1.5 Miljard voor buitenlanders ivm afschaffen dividend belasting ; weet je gelijk wie de baas is in NL], van de BPM. Waar kwam die BPM vandaan ? Wel, in der tijd kwamen er steeds meer mensen die in loondienst door specifieke kennis meer gingen verdienen en mooie auto's konden kopen. Dat was tegen het zere been van de middenstanders. Zij waren immers 'ondernemers' ... . De truc was dat deze 'ondernemers' NIET meer gingen betalen omdat het de 'auto-van-de-zaak' was waar zelf investeringsaftrek op werd gegeven ! Dus het hele 'BPM-circus' , net als 'CO2-circus' treft ALLEEN particulieren die een auto kopen. Die betalen de 'volle mep'.....
Anoniem
Anoniem
  • 1
Ik kijk al uit naar de XF met 3-cylinder 1.0 motor.
Wordt vast wel goed verkocht in Nederland. Vooral als de BPM beperkt blijft tot zo'n 20.000 euro! Verkooptopper!

Zielig, allemaal.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Dan 4x4
Precies, belastingen zijn er om ontdoken te worden!
De volle mep betaal je alleen als je erin geluisd bent.
100 octaan
100 octaan
  • 0
Weer een slachtoffer van de WLTP ( en de Nederlandse milieumaffia)
Benieuwd wanneer het eerste merk komt dat bepaalde modellen in Nederland maar helemaal schrapt.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Je kan toch maar één motor kiezen als je een auto koopt. Je weet nooit zeker of je de goede keus gemaakt hebt.
Elke motor en elke auto en elke uitvoering heeft zijn eigen optimale weg. En die weg ligt meestal niet in Nederland. En daar gebruik je hem.
De duurste motor is vaak de lompste en niet de fijnste. Die is er voor onwetenden die de grootste cilinderinhoud willen.
Of ga je elke 2 jaar alle motoren uitproberen? De dealer heeft ze niet eens allemaal staan.

Enfin: Wat maakt het uit of er een paar motoren sneuvelen. Ze rijden allemaal minimaal goed of beter. Als er modellen sneuvelen zou dat zonde zijn.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Weet je wat leuk is, als je dan toch 100000 euro en een Landrover hebt?
Een Top Hat. Een watte????
"TOP HAT"
Dat is de "oude" Landrover tot 2018, die compleet word gestript.
Kleur en interieur kan je dan zelf samenstellen.

Dan komt er een aangepast onderstel onder met dikke wielen en een aangepast onderstel dat men zelf heeft ontworpen.
Zie YouTube met Top Hat.
Daarna bouwt men een Corvette motor in met handbak.
En dat is me toch gaan, met het duidelijke geluid van de V8 uiteraard.

Geweldig om te zien en niemand verwacht het.
Kost als je zelf de Landrover aanlevert, een ton, om zo te bouwen.
Dan heb je wel een compleet gerestaureerde en nieuwe auto met V8.
Die jongens zitten in Loosdrecht en in de States.
Op het oog iets redelijks dagelijks, maar ondertussen een beest van een auto.
opabenz
opabenz
  • 1
Rationeel bezien is de beste keuze een Golf(variant). Alles daarboven is in feite show/hedonisme. Prima maar daar betaal je dan voor.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@L Breevoort: bedankt voor de linkjes. Dalende BPM tarieven in Nederland is wat erg optimistisch. Heb in het verleden de berekeningen in een spreadsheet gestopt en het kwam er gewoon op neer dat je bij dezelfde uitstoot toch ieder jaar meer betaalde.