Inspectie: 'Sommige wielen voldoen niet aan goedkeuringseisen'
Meerendeel geteste velgen brengen veiligheidsrisico's met zich mee

De inspectie Leefomgeving en Transport heeft een negental goedkopere wielen getest op stevigheid. Wat blijkt? Sommige voldoen niet aan de Europese goedkeuringseisen voor de stevigheid van een wiel, maar zijn wel te koop. De Wegenverkeerswet 1994 maakt het momenteel niet mogelijk om de wielen van de markt te weren en dient dus te worden veranderd, zo informeert de inspectie vandaag de Tweede Kamer.
Er zijn op de Nederlandse markt autowielen verkrijgbaar die onvoldoende sterk zijn om aan de Europese goedkeuringseisen te voldoen en daardoor een veiligheidsrisico met zich meebrengen. Dat concludeert de Inspectie Leefomgeving en Transport na een drietal tests met wielen (die onder meerdere automodellen passen) uit het goedkopere marktsegment. Uit die tests blijkt dat zes van de negen geteste wielen niet bestand zijn tegen de krachten die door het gros van de auto's dient te worden doorstaan.
Die tests moeten succesvol worden afgelegd voor goedkeuring volgens het VN/ECE-reglement nr. 124 van de Europese Unie, maar een groot deel van de geteste wielen ontvangt die goedkeuring dus niet. Dat betekent dat er een te groot risico is op barsten of breken van de wielen bij (langdurige) zwaardere belasting, met alle mogelijke gevolgen van dien. Het simpelweg van de markt verbannen van dat lichtmetaal is onmogelijk; daarvoor is de Wegenverkeerswet 1994 - van toepassing voor producten op de Nederlandse markt - ontoereikend.
Wetswijziging is nodig
Om wielen met onvoldoende stevigheid te kunnen weren van de markt, dient die wet volgens de Inspectie te worden aangepast. De Tweede Kamer mag zich de komende tijd buigen over het aanpassen van de wetgeving, zodat onvoldoende draagkrachtige wielen in de toekomst niet meer te koop zijn. Tot die tijd is het devies: schaf je een setje (goedkope) velgen aan, controleer dan zelf of ze aan de juiste typegoedkeuringen voldoen.
De trend om steeds grotere (en vaak niet-originele) wielen te monteren, kwam op AutoWeek.nl al eerder uitgebreid aan bod. In dat artikel stellen experts dat er heel wat kaf tussen het koren zit.
Afbeelding boven artikel: een deel van de door de inspectie geteste wielen. Bron: inspectie Leefomgeving en Transport.
Lees ook

Rolls-Royce zwaait Wraith uit met speciale editie

Mercury Grand Marquis – 2005 – 310.052 km - Klokje Rond

Kia Concept EV5: concrete voorbode EV5!

Ruitenwisservloeistof: concentraat of kant-en-klare mix?

Hyundai houdt 'voor de veiligheid' vast aan fysieke knoppen
