'Inhaalverbod provinciale wegen noodzakelijk'

ANWB op de provinciale weg
De provinciale wegen moeten een inhaalverbod krijgen. Bovendien moet de maximumsnelheid omlaag. Beide maatregelen zijn noodzakelijk om het aantal verkeersdoden te beperken.

Dat meldt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) aan het Algemeen Dagblad. De SWOV geldt als een belangrijk adviesorgaan voor verkeersmaatregelen.

Onderzoeker Atze Dijkstra van de SWOV wijst bij z'n voorstellen vooral op de kruispunten op provinciale wegen. Daar 'razen automobilisten met 80 km/h langs kruispunten waar ook fietsers en brommers oversteken'.

Het inhaalverbod zou volgens Dijkstra ook een grote bijdrage kunnen leveren aan het terugdringen van het aantal verkeersdoden: "De frontale botsingen bij verkeerd inhalen lopen vrijwel altijd fataal af. Een inhaalverbod, desnoods met een barrière op de middenstreep, kan zulke ongelukken voorkomen."

Een woordvoerder van de ANWB meldt het AD dat de door de SWOV voorgestelde maatregelen te ver gaan: "We willen liever verbeteringen aan de provinciale wegen zelf. De doorstroming mag niet onder zulke maatregelen lijden."

Dijkstra denkt er anders over: "Als auto's frontaal botsen, is er veel meer oponthoud dan wanneer ze een tijdje achter een tractor in landbouwgebied rijden."

Lezersreacties (84) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.