Ingereden: Mitsubishi Space Star
Mitsubishi probeert met de Space Star de wereld te veroveren. De auto is in vrijwel dezelfde vorm op diverse continenten te koop, wat de ontwikkelingskosten drukt en de prijs van het Japanse autootje laag houdt. Vlak voor de kleine Mitsubishi op de markt zou verschijnen, liep-ie tegen een klein obstakel aan. Aanvankelijk zou hij Mirage gaan heten, maar die naam was al voorbehouden aan een ander bedrijf. Vlug werd de naam Space Star afgestoft, het label dat jaren geleden op door een ruimteauto werd gedragen. Wij zijn benieuwd hoe het de Space Star, met z'n relatief lage prijskaartje, in z'n eerste maanden is vergaan en spraken daarom met Willem Jan Oosterveld van Mitsubishi Nederland.
"De Space Star is sinds februari dit jaar te koop, en sindsdien hebben we 1.178 auto's op kenteken gezet. Uiteindelijk verwachten we er dit jaar zo'n 2.000 tot 2.500 van te verkopen." Bepaald niet slecht voor een auto die aanvankelijk wat lauw werd ontvangen. De auto slaat dus aan, maar wat laat de gemiddelde koper dan achter bij de dealer? 'Er wordt veel uit het A-segment ingeruild, denk aan de Kia Picanto, Suzuki Alto en de Ford Ka, maar ook de Hyundai i10 en de Daihatsu Sirion.' Grappig genoeg wordt ook de Space Star van het vorige model relatief vaak ingeruild op een nieuwe Space Star, weet Oosterveld ons te melden.
Met z'n vanafprijs van 8.790 euro biedt de Space Star veel waar voor z'n geld. Het is dan ook niet vreemd dat een groot deel van de kopers jonge gezinnen betreft. De 1.0-motorisering is het meest populair, en dan meteen als meest luxueuze Intense-uitvoering. Oosterveld voegt hieraan toe dat het succes van de Space Star te danken is aan het feit dat-ie goed past bij de huidige trend van downsizing. 'Hij is compact van buiten maar ruim vanbinnen. Z'n vijf deuren en vijf zitplaatsen maken de auto breed inzetbaar, bovendien beschikt hij over 6 airbags, tractie- en stabiliteitscontrole'. Ook het feit dat de Space Star tot het einde van dit jaar vrijgesteld is van MRB doet ongetwijfeld een aardige duit in het zakje. Mitsubishi is heeft geen valse pretenties met de Space Star. 'Of het design mooi geworden wordt, is natuurlijk een kwestie van smaak. Maar de Space Star dankt er z'n ruime interieur en z'n lage cW-waarde (0,27) aan. Door dat laatste wordt ook het verbruik laag gehouden (1:25), wat dat betreft past hij dus perfect bij deze tijd!'.
Ook wij hebben natuurlijk kennisgemaakt met de Space Star, hoe ons dat beviel is hier op video te zien!
PRIVATE LEASE Mitsubishi Space Star

Uitgelicht aanbod
Lees ook

Praktijkervaring Honda Jazz: eigenaren over hun hybride mini-MPV

Designreview Volvo C40: ‘voldoet aan alle verwachtingen, en dat is een probleem’

De Citroën Méhari is 55: op pad met de leukste badeend

Deze topsedan van Nissan uit 1985 was geavanceerder dan de Audi V8

Alfa Romeo Giulia - Back to Basics

Citroën LNA (1981) - In het Wild
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (53) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.