In het wild: Volkswagen Passat Variant (B2, 1985)
Heb je even?
Het is 1981 als Volkswagen de tweede generatie Passat aan de wereld voorstelt, een auto die in grote lijnen duidelijk overeenkomsten vertoont met zijn door Giorgetto Giugiaro getekende voorganger. Net als het model dat aan de B2 voorafgaat, deelt ook deze generatie Passat zijn genen met de gelijknamig gecodeerde Audi 80 B2, die in 1978 ten tonele verschijnt.
Volkswagen levert de Passat in Nederland als drie- en vijfdeurs hatchback, als deze Variant én als sedan. Tot 1985, het jaar waarin de Passat onder het mes ging, ging de sedan overigens als Santana door het leven. Het exemplaar op deze foto's is van na de facelift. Hij is te herkennen aan een grotere grille en grotere bumpers. De driedeurs moest na de bijpuntsessie overigens het veld ruimen.
Het door Robert Oltmans gekiekte exemplaar iseen CL, de net-niet-basisuitvoering die zich van zijn mindere broer wist te onderscheiden door onder meer andere stoelbekleding en een vierspaaks stuurwiel. In het vooronder tokkelt al een ruime 31 jaar een 1,6-liter dieselmotor die 54 pk en 100 Nm koppel wist op te wekken. Haast moest je daar vanzelfsprekend niet mee hebben. De pakezel trekt ruim 21 tellen uit voor een sprint vanuit stilstand naar 100 km/h. Bij 140 km/h is het gedaan met de acceleratie.
In 1988 viel het doek voor de Passat B2. Wereldwijd zijn zo'n 4,5 miljoen exemplaren verkocht.