AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

In het Wild: Toyota Sprinter Trueno (AE86)

De andere variant

In het wild: Toyota AE86 Trueno
De Toyota-coupés die bij liefhebbers als AE86 bekend zijn, ogen op het eerste gezicht niet al te bijzonder, maar zijn in bepaalde kringen ronduit legendarisch en vrijwel onbetaalbaar. De Levin-variant kwam al eerder aan bod, nu is het de beurt aan de exotische Trueno!

Dat de AE86 voor de tweede keer in deze rubriek schittert, is opmerkelijk, want het is een uiterst zeldzame modelreeks. Deze coupé op basis van de Corolla was leverbaar van 1983 tot 1987 en bood in die dagen, in tegenstelling tot zijn hatchback- en sedanbroertjes, nog steeds achterwielaandrijving. Dat maakte de auto's eindeloos populair in de driftscène, waardoor er ongetwijfeld een heleboel voortijdig om het leven zijn gekomen.

'Auto's', inderdaad, want de AE86 was er in meerdere varianten. Net als later bij de Celica was er keuze uit een twee- en een driedeurs koets, met een duidelijk andere vorm. Daarnaast bestonden er versies met reguliere, rechthoekige koplampen – de Levin – en varianten met klapkoplampen, de Trueno. Die laatste is in Europa aanzienlijk zeldzamer. De driedeurs Trueno die we vandaag aan je voorstellen, is afgaande op zijn 'side markers' en aan de linkerzijde gemonteerde stuurwiel afkomstig uit de VS. De auto komt uit 1985, rijdt sinds 2015 in Nederland rond en is verre van origineel. Het 'Panda'-kleurenschema en de verlaging en wielen zijn echter wel tijdsconform, waardoor de auto wat ons betreft wegkomt met zijn opsmuk. Ben jij het daarmee eens?

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

PRIVATE LEASE Toyota

Lezersreacties (33)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Carpe
Carpe
  • 1
Niet mooi, wel leuk.

Ik ga voor het achterwielaangedreven roadstertje uit Hiroshima.
Anoniem
Anoniem
  • 11
Super toffe auto. Kleur samenstelling is met opzet gekozen, de auto moet lijken op de AE86 uit Initial-D. Dit is een japanse drift film/anime/manga.
lennie
lennie
  • 2
Ik denk dat hij zo in het donker, liefst nog bij wat regenachtig weer, het beste tot zn recht komt.
Purankugasu
Purankugasu
  • 7
Inderdaad niet echt mooi, wel verdomd leuk. En uiteraard puur rijplezier zoals dat nu zelden nog gemaakt wordt.
Anoniem
Anoniem
  • 12
Briljante autootjes, de echte liefhebbers snappen waarom.
Trollen als Lennie echter?
Ach, die hebben provoceren om het provoceren tot levensdoel gemaakt.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Moet bekennen dat ik deze niet kende. Oogt wel heel erg jaren ‘80, niet echt fraai naar mijn bescheiden mening. Maar uit de reacties maak ik op dat de lol van deze auto juist in het rijden zit. Voor de echte liefhebber dus, deze auto.
Anoniem
Anoniem
  • 7
Legendarisch wagentje! Ik denk trouwens dat de waarde en status van dit wagentje intussen tot behoorlijke hoogte is gestegen, Lennie. Een echte autoliefhebber herkent kwaliteit en cultstatus. Maar inderdaad, je hoeft hem niet mooi te vinden.
Autotjekind
Autotjekind
  • 1
Met één te beschrijven: legend(arisch). In Azië binnen no time 20x duurder/zeldzamer/populairder geworden nadat de film in 2005 uit kwam...
Anoniem
Anoniem
  • 1
Lijkt op de auto uit de manga "initial-D", een van de beste manga in mijn ogen.
Anoniem
Anoniem
  • 6
Lennie zoekt nog een auto, Hij is wat onzeker als er misschien wat leuks voorbij komt....
Anoniem
Anoniem
  • 4
De 80 serie van de Corolla was toch wel legendarisch, ook de reguliere modellen. Natuurlijk de AA80 en AE80 sedan met de 1.3 2A of 1.6 4A motor, ,in 1985 opgevolgd door de 12-klepper 2E, ja ja 1985 en Toyota had al meerklepstechniek die relatief sterk was en natuurlijk ook betrouwbaar terwijl Golfjes, Kadettjes, Escortjes en het Franse spul het nog met achtkleppers deed, sommigen zelfs met stoterstangen en onderliggende nokkenassen.
Dan hadden we in 1985 de hatchback die de Tercel L1 afloste, in 3- en 5 deurs uitvoering. De GT modellen me de 4AGE zestienklepper waren te vinden in de coupé (Lennie, een nette doet zomaar 20 mille tegenwoordig) en de hatchback. Van die laatste zijn er nog wel wat te vinden, alle dealers namen een wit exemplaar af met LS kenteken. Voor de veelrijders was er de 1C 1.8 dieselmotor.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mijn goede vader zaliger had in die tijd een blauwe Datsun Cherry Coupé met zilverkleurige Targa beugel en gigantische panoramische achterruit, gekocht bij Datsun Denissen in Tilburg met inruil van zijn donkerbruine Ford Capri III 1600 GTXL met zwart vinyl dak. Misschien was de Datsun niet zo spannend om te rijden als bovenstaande Toyota Coupé maar wel vele malen mooier.
Fer65
Fer65
  • 0
Prachtige wagens,al was ik van dit model nooit echt gecharmeerd.
In 1985 een AE86 Corolla Coupe gehad in twotone zwart/grijs 980kg 125 pk....helaas won de roest....nu zijn ze zeldzaam...
P vdL
P vdL
  • 1
Kan de E9 van mijn pa nog wel herinneren. 16 kleps, laag gewicht 0 opties maar wel super rap. Eerste serie 16V motoren was zelfs nog met carburateur als ik me niet vergis. Altijd wel een zwak voor jaren 80 toyota´s gehad, met AE86 in het bijzonder
Wout2b
Wout2b
  • 1
Sommige motoren van de Golf uit die tijd hadden misschien nog 8 kleppen, ze waren onverslijtbaar en het koetswerk roestte niet weg terwijl je ernaar keek.
In diezelfde Golf had je ook nog eens performante motoren, zoals de GTI-16V (jaja!) en diesel EN turbo-diesel. De concurrentie vol afgunst door het aanbod dat je op de Golf had. Zelfs na veelvuldig kopieren bleef de concurrentie op verre afstand.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Serieus?
Gaan we het toch weer over vw hebben?
Edelachtbare
Edelachtbare
  • 1
Hij lijkt verdacht veel op één van de modellen die in GTA4 rondrijdt. Erg fijne auto daar, dus deze vast ook.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Grappig woord 'onverslijtbaar', wij zouden 'onverwoestbaar' zeggen, al zijn het wel synoniemen van elkaar.

Was het Golf torretje redelijk goed, (maar wat waren ze kaal, duur en spijkerhard, die Golfjes van toen) Escortjes en Kadettjes kwamen toch wat minder ver. Daar was de koppakking al kapot van als je over de eerste ton was. Zullen we het over de techniek uit Frankrijk en Italië uit die tijd maar niet hebben....vorige week kwam de Ritmo al even voorbij.

In de 80-er jaren kwam uit onafhankelijk betrouwbaarheidsonderzoek al naar voren dat de allerbeste betrouwbaarheid niet uit dit deel van de wereld kwam. Dat is natuurlijk niet veranderd. Roest was voor Corolla's van deze lichting na een jaar of 10 wel een issue, aanvullende modellen E9 zijn verzinkt waar ook dit probleem verleen tijd was.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Oh ja, Corolla GTI was er ook en de Corolla 1C diesel had je ook, OK geen turbodiesel, daarin was de Golf beter.
Opvallend verschil is tussen de Corolla en de Golf dat je bij de standaard modellen met de Corolla beduidend beter af was. De Golf bood het ook wel aan, maar daarvoor moest je diep in de buidel tasten. Uit onderzoek bleek dat de Golf niet het allerbetrouwbarste was.

https://www.autoblog.nl/archive/2006/05/20/top_100_meest_betrouwbare_auto

Het latere Corolla model had standaard een 1.6 16 klepsmotor, de 4AFE, dat was écht en juweeltje zo zijdezacht dat deze liep en zoveel vermogen deze had, zelfs als de distributieriem (hypotetisch) zou breken bleef deze motor heel.
Wout2b
Wout2b
  • 1
Joost: Kaal; ook dat is een vergelijking die in alle richtingen te keren is. Ik stapte onlangs 's morgen in het station uit mijn auto (ja, ik rij heus ook wel met de trein als ik naar Brussel moet). Naast mij stond een Starlet van de laatste generaties. De dimlichten stonden nog vol te branden (dat zal gegarandeerd een lege batterij 's avonds geweest zijn). In die tijd zat er op een VW al 20 jaar een relais om de dimlichten uit te schakelen als de motor niet meer draait.
Zo zal het met de betrouwbaarheid ook wel zijn. Voor de ene is de betrouwbaarheid al voldoende als de auto start. Andere zouden geen tevredenheid nemen met een wegroestende carrosserie....
Anoniem
Anoniem
  • 2
Kaal is minder uitrusting voor hetzelfde geld. Je kunt niet ontkennen dat Japanse auto's vroeger voor hetzelfde geld meer uitrusting hadden. Daar stonden ze vroeger al om bekend. Meer ten opzichte van Duitse auto's. Dat is trouwens nog steeds zo. Koop je een Audi of een Mercedes voor hetzelfde geld als een Lexus (bij Audi kun je nog de discussie hebben of dit wel écht premium genoeg is), ga je de uitrustingsniveau's vergelijken, dan is de Lexus lekker compleet maar moet je bij de andere merken voor duizenden euro's bijbetalen.
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij zit er in de Startlet P9 standaard een verklikker die afgaat als de lichten branden en je trekt de sleutel uit het contact. Mijns inziens ook beter dan jouw genoemde relaisschakeling in de Golf, immers wil je b.v. iets bijlichten 's avonds (kampeerders weten waar ik het over heb als je eens laat op de ca,ping aankomt), dan moet je altijd de sleutel in het contact houden of de motor aan laten staan. ...
Anoniem
Anoniem
  • 1
aan de andere kant is de relaisschakeling wel een goede 'idiot proof' methode als je echt niet weet waar het zoemertje voor is.
Zo heeft elke fabrikant zijn eigen gedachte achter een bepaald probleem.
Tegenwoordig zijn sommige Volkswagens wel weer van mooie pakketten voorzien, mijn broer zijn Sportsvan heeft een mooi luxueus leasepakket.
excludriver
excludriver
  • 0
@Wout:
@Joost:
De 16-kleppentechniek in de VW Golf GTI was er in 1986. Ik heb er eentje (een pré-facelift) gehad tot 1997. Verkocht met 140 dkm op de teller (- in goede staat - geen oppervlakkige roest te bespeuren - nooit problemen) aan een liefhebber-student autotechniek van 17,5 jaar. De auto moest dus nog een half jaar wachten op zijn gebruik. Maar hij wou absoluut een Golf met die motor. Bij Toyota had men in die tijd de meerkleppentechniek 12V en duurde het als ik mij goed herinner tot 1989 vooraleer de 16-klepper geïntroduceerd werd.
Anoniem
Anoniem
  • 2
@Excludriver
De Corolla Coupe AE86 uit 1983 en later de Corolla hatchback GTI uit 1985 hadden de 4AGE motor met 16 kleppen en rond de 120 pk. Er zijn Japanse versies met 20 kleppen met nog meer vermogen. Dat waren de speciale versies.
De normale Corolla had vanaf 1985 standaard een 1.3 12V motor van 75 pk en vanaf 1987 in model EE90 de 4AFE 1.6 motor van 105 en later 115 pk.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Eerdere Golf GTI's hadden toch gewoon een achtklepper? Volgens mij was Toyota dan nog eerder met de zestienklepper dan Volkswagen.
excludriver
excludriver
  • 2
@Joost: Zou best kunnen zoals jij het stelt. En inderdaad eerdere series Golf GTI hadden 8 kleppen. Denk dat ik verwardde met de normale Toyota's met minder sportieve motoren.
Anoniem
Anoniem
  • 3
De Golf is natuurlijk wel in tal van varianten leverbaar geweest en dat is met de herkenbare vormgeving de kracht van de auto. Ik vind hem zeker niet iconisch, tenminste niet iconischer dan de Corolla. Toch snap ik heel goed dat veel mensen hem kiezen. Of het de 'de beste' auto in het segment is? Dat kun je mijns inziens zo niet stellen, omdat iedereen andere eisen heeft.
Anoniem
Anoniem
  • 2
@Joost: Of Audi premium is? Dan is Volvo dat momenteel meer.
Anoniem
Anoniem
  • 1
@Fijnheer
Mooie Outback heb je! Ik stond afgelopen week achter een witte, fraaie auto.
Two Plugs
Two Plugs
  • 1
Heb stiekem toch wel een beetje een zwak voor die exotische RWD Jappaners uit die tijd. Mooi ding, koesteren!
FvG
FvG
  • 0
Is dat niet zo'n Bassie-en-Adriaan auto? Die hadden toch ook iets met van die uitklapkoplampen?