In het wild: Subaru R2 (2007)

Ontkenning van Tribeca-neus

Subaru R2
Liefhebbers van kei-cars en andere Japanse pareltjes die door sommigen het daglicht niet wordt gegund, opgelet! Dankzij AutoWeek-lezer Roy Wentzel hebben we vandaag een Subaru R2 op de bühne.

Japanse fabrikanten bieden om belastingtechnische redenen in het thuisland een enorme vloot kei-cars aan, kleine stadsauto's die het omwille van hun beperkte buitenmaten veelal in de hoogte zoeken. Via een ongetwijfeld prachtige omweg heeft de Subaru R2, waar we ons vandaag aan kunnen verkneukelen, zijn weg naar Nederland gevonden.

De R2 is een 3,39 meter lange en 1,48 meter brede kei-car, die in 2003 op de markt kwam. Het aandoenlijke ding was de eerste Subaru (foto 3) met de neus die later de voorzijde van de pre-facelift Tribeca zou sieren (foto 4). Dat front werd overigens niet al te warm ontvangen, getuige het feit dat zowel de Tribeca als de R2 na de facelift een minder controversiële snoet kreeg aangemeten. Ook deze R2 is er een van na de facelift, die in 2006 plaatsvond.

Onder de kap van de R2 uiteraard een 658 cc grote vierpitter, gekoppeld aan een CVT-transmissie. Een versie met supercharger werd onder het STi-label op de markt gebracht. De viercilinder in deze R2 is met 46 pk minder potent, maar met 880 kilo heb je ook niet héél veel nodig. In de vorm van de R1 had de R2 overigens ook een driedeursbroer. In 2010 viel het doek voor de R2, waarna hij werd opgevolgd door de Subaru Lucra, een Daihatsu Tanto Exe (jawel!) met Subaru-beeldmerken (foto 5).

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.