In het Wild: Renault Fuego

Compleet met 'die wielen'

In het wild: Renault Fuego
Tegenwoordig zijn compacte, betaalbare coupés vrijwel uitgestorven, want fabrikanten steken hun geld liever in de ontwikkeling van een cross-over of EV. In de jaren 80 lagen de zaken er anders voor en deze zo goed als nieuwe Renault Fuego brengt veel mensen direct terug naar die tijd.

Een gestroomlijnd tweedeurs koetswerk, een 'bolle' achterruit en een opvallende, geribbelde baan over de flanken: bij de eerste aanblik maakt de Renault Fuego z'n sportieve intenties duidelijk. Het exemplaar dat door Martijn Meijer werd gespot, maakt het bijzondere lijnenspel af met een fraaie donkerblauwe kleur, tijdscorrecte gele mistlampen in enorme uitstulpingen en, last but not least, de bizar gevormde wielen die alleen maar in de jaren 80 hun oorsprong kunnen vinden.

Onderhuids is de Fuego zoals bekend een stuk minder bijzonder dan aan de buitenkant, want het model leunt sterk op de techniek van de destijds alledaagse Renault 18. Dat gaf echter niets, want auto's als deze maakten een exotisch uiterlijk bereikbaar voor de gewone man. Net als de Scirocco van gisteren is dit dan ook typisch zo'n vierwieler die nostalgische gevoelens in mensen naar boven brengt, al gebeurt dat niet vaak. De Fuego is ondanks een relatief succesvol bestaan tegenwoordig namelijk een echte zeldzaamheid, wat volgens sommigen een gevolg is van een twijfelachtige bouwkwaliteit. Met name roest zou een groot deel van de populatie de nek hebben omgedraaid, al was een zekere mate van roestgevoeligheid in de jaren '80 natuurlijk verre van uitzonderlijk. Dit exemplaar heeft de tand des tijds in ieder geval geweldig doorstaan en lijkt rondom in nieuwstaat te verkeren. De auto beschikt bovendien over een origineel Nederlands kenteken, een groot pluspunt voor menig klassiekerliefhebber.

Video

Lezersreacties (94)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.