In het wild: Renault 21 Nevada
Platgeslagen MPV
Goed, de 21 Nevada is niet de enige zevenzits stationwagen uit de geschiedenis. Peugeot leverde ooit een 'Familiale'-versie van de 504 en 505, terwijl in een minder grijs verleden onder meer de eerste Renault Laguna, de Volvo V70 en zelfs de voorlaatste Mercedes-Benz E-klasse Estate met een naar achteren gericht bankje in de kofferbak werden aangeboden. Toch blijft de zevenzits stationwagen een bijzondere verschijning en de 21 Familiale is misschien wel de bekendste in die categorie. De twee extra inzittenden kijken hier gewoon naar voren en ondanks de toevoeging van de forse extra bank is er zowaar nog bagageruimte over. Het is dan ook geen wonder dat deze Renault razendpopulair was bij grote gezinnen, die hiermee een auto in handen kregen die dankzij het lagere gewicht en het dito verbruik financieel een stuk beter behapbaar was dan een Espace.
Dat de Nevada zoveel ruimer is dan z'n sedan- en liftback-broertjes dankt de auto niet alleen aan het fors langere dak, maar ook aan de gegroeide wielbasis. De afstand tussen de wielen is bij de stationwagen-variant maar liefst 15 cm groter dan bij de reguliere 21. Dit donkerrode exemplaar stamt uit 1993, een jaar voordat de in 1986 geïntroduceerde 21 met pensioen mocht. Het betreft een 1.7, wat betekent dat de motor dwars voorin ligt. Want inderdaad: bij snellere versies lag de motor opmerkelijk genoeg in lengterichting. Meer daarover lees je bij de vorige Renault 21 die in deze rubriek schitterde.