AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

In het wild: Peugeot 505

Snaarstrakke sedan uit het eerste jaar

In het wild: Peugeot 505
Er zijn niet meer dan 108 exemplaren van de Peugeot 505 over in Nederland. Dit exemplaar is de eerste die in deze rubriek schittert en ongetwijfeld ook één van de mooiste!

Op het uiterlijk van deze in lichtgroen uitgevoerde 505 is namelijk bijzonder weinig aan te merken. De (relatief) grote Fransman staat strak in de lak, heeft geen schades en ook van roest is niets te zien. De auto is zelfs zó netjes, dat het lijkt alsof er een volledige restauratie heeft plaatsgevonden. Dat mag ook wel, want het betreft een auto uit 1979, het allereerste jaar van de 505.

Onder de kap ligt een tweeliter benzinemotor met 94 pk, meer dan zat voor de slechts 1.170 kg wegende sedan. Daarmee is dit een relatief 'saaie' uitvoering, want Peugeot keek niet op een bijzondere 505 meer of minder. Er was een grote Break-variant, er was een zevenzits Familiale, er was een opgehoogde Dangel-variant en er was zelfs een 505 die de illustere naam GTI droeg. Ook het feit dat deze Franse auto in Amerika werd geleverd – mét dubbele ronde koplampen – is vandaag de dag opmerkelijk te noemen.

Dat deze 505 vanbinnen net zo groot is als z'n buitenzijde doet vermoeden, bewijzen de drie kinderzitjes op de achterbank. Probeer dat maar eens in een moderne auto met deze afmetingen!

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 

Lezersreacties (41)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 17
Heerlijk toch, auto's van voor het verbod op kleur.
Anoniem
Anoniem
  • 8
Elegantie ten top. Tot op de dag vandaag staat hier een tijdloos fraaie limousine. Wij kwamen uit enkele 504's met heerlijke velours bekleding. De standaard 505 had ruwe jersey bekleding, die door de dames met nylonkousen beslist als onprettig werd ervaren. Mede om die reden werd overgestapt op de Datsun Laurel, die weer prachtige velours bekleding had.
Anoniem
Anoniem
  • 4
Een vriendinnetje van vroeger had 2 broers en 2 zussen. Zij hadden thuis dus, in het pré-MPV tijdperk, een Familiale. Door de jaren heen gingen er steeds meer kinderen de deur uit en roestte de auto ook steeds harder, maar haar vader bleef maar met de auto rijden. Op het laatst moest -ie haast wekelijks een handelaar de deur wijzen die de auto graag van hem over wilde nemen. toen die Peu echt niet meer door de apk-keuring kwam, heeft -ie hem eindelijk aan zo'n man verkocht. Het zal me niks verbazen als deze auto nog steeds ergens in Noord-Afrika rond rijdt.
A BRANDHORST
A BRANDHORST
  • 6
Yep, ik denk dat dit de geïmporteerde versie is met kenteken ..-RGP-.

In ieder geval kan ik niet wachten tot mijn 505 Gti hopelijk dit jaar nog, opgeknapt is. Heb hem al sinds sept. 2004.... Van al mijn auto's rijd ik het lekkerst met de 505. Dit moet gezegd.
Fredric
Fredric
  • 2
Zo'n mooi, ingetogen elegant model. Jammer dat er nog maar zo weinig van over zijn.
Anoniem
Anoniem
  • 4
Dat waren nog goede en sterke Peugeot's. Je komt ze in Afrika nog vaak tegen.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Overigens redelijk zeldzaam zonder obligatorisch schuifdak.
Audio
Audio
  • 2
Fraai model uit een periode dat Peugeot goede en duurzame auto's maakte. Geldt trouwens ook voor Peugeots uit de jaren '90.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Die flat op de achtergrond past helemaal bij het beeld van hoe ik me deze auto herinner. Nederland in de jaren 80... wat was je grijs.. maar wat was je ook mooi!
Anoniem
Anoniem
  • 3
Typisch zo'n auto die mooi oud wordt. Prachtig! En voor zo'n crisisflat is het natuurlijk ook lekker shinen voor deze Peug. Zelfs die muisgrijze Golf komt lekker uit voor die flat.
Pepe41
Pepe41
  • 5
De 505 is een geweldig elegant en tijdloos ontwerp.
Maar dat is nog niet alles; met een schitterend ontworpen onafhankelijke achterwielophanging, achterwiel aandrijving en een gesloten cardanas en is deze auto ook qua technisch ontwerp en comfort superieur aan vrijwel alles wat er vandaag uit de fabriek rolt.
Anoniem
Anoniem
  • 5
Heb er jaren geleden eens in gezeten als passagier. Een diesel met automaat. Niet echt vooruit te branden naar de huidige normen maar wat een zijdezacht comfort. Putten in het wegdek werden moeiteloos uitgevlakt. En dat zonder adapatieve ophanging en zonder camera's in de voorruit om het wegdek te scannen.
Koop niet blind
Koop niet blind
  • 1
Fantastisch vind ik hem. Vroeger hadden wij er één, fijne gezinsauto, diverse malen mee op vakantie geweest in Europa. Natuurlijk met elektrisch schuifdak.

Helaas roestte hij in grote mate, binnen een jaar! En hoewel mijn vader zeker geen zwaargewicht was, was de beatuurdersstoel ook doorgezakt na 100.000 km. Twee jaar oud, toen ging ie weg. Onze eerste Europese auto was geen erg geslaagd avontuur.
A BRANDHORST
A BRANDHORST
  • 2
Mijn vader kocht in 1987 een 505 Gr Familiale, in Zwijndrecht. Een heerlijke auto, vandaar ook dat ik altijd een 505 heb willen bezitten. Die 505 Familiale reed op LPG, maar daar kon de motor niet tegen. Was dus een 2 liter motor carburateur, XN1 versie. Kenteken was JG-01-NH. Is in 1992 geëxporteerd naar Egypte,nadat de linkerzijkant 10 cm smaller was geworden na een flinke aanrijding. Had net geen 2 ton op de klok toen ie wegging.

Ik bezit de NG-42-FV, met 334500 kilometer op de klok. Eerste motor, alleen is ooit eens de kop gereviseerd nadat de distributieriem 2 tandjes versprongen was. En van mijn GTI is de bestuurdersstoel nog in prima conditie. Zeker NIET doorgezeten. Met het nachtblauwe donkere velours interieur.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Kan me niet herinneren dat ik er wel eens in gereden heb. Wel in zijn opvolger, als dat de 605 was tenminste. Die staat me ook bij als een van de fijnste auto's waar ik in reed.
A BRANDHORST
A BRANDHORST
  • 2
Die heb ik ook, wel een kale, een 605 Sli van 1996.
Hij is weliswaar een stuk stiller (en heeft en hogere topsnelheid, namelijk 205 km /h) maar persé fijner rijden doet ie niet t.o.v. de 505..
Overigens,ook van de 605 waren begin dit jaar nog slechts 210 exemplaren over in NL.

Ik denk dat Peugeot had kunnen scoren al hadden ze een familiale op basis van de 605 gemaakt... maar dat is dus niet zo.
Nostalgie
Nostalgie
  • 1
Vergeet de V6 niet, ingeroosterd als vervanger van de verdwenen 604. In zwart met leer en de bekende gele koplampen als combinatie niet te versmaden!
donkerblauwmetallic
donkerblauwmetallic
  • 1
Hij ziet er inderdaad snaarstrak uit. Opmerkelijk dat zo'n grote wagen toen 'maar' 1.170 kg woog. Een auto met dezelfde afmetingen weegt nu tegen de 1.600 kg. De gewone diesel was lawaaiig en niet vooruit te branden. De turbodiesel wilde daarentegen wel vooruit. Maar het snelste van allemaal was toch de roestduivel. Die haalde ze op het laatst allemaal in. Als ze niet tijdig waren gevlucht naar Noord-Afrika.
Exedra
Exedra
  • 0
Mijn pa had net dezelfde uit 1979 maar met de dieselmotor. Ik weet nog dat de deurklinken steeds stuk gingen en dat na 5 jaar de bestuurdersdeur wat naar beneden hing.
Audijzer
Audijzer
  • 2
Peugeot mag van mij deze als voorbeeld gebruiken voor de opvolger van de 508. Compleet met achterwielaandrijving uiteraard. Alfa Romeo bewijst dat zo'n ommezwaai kan.
nitro68
nitro68
  • 0
Prachtige klassieker, maar niet meer voor dagelijks gebruik.
Niet omdat ie het niet kan maar in een auto die niet meer als 1 ster zal halen tijdens een hedendaagse crashtest , zou ik mij niet meer dagelijks in het drukke verkeer meer willen storten.
Zeker niet met 3 bloedjes op de achterbank........
ak2
ak2
  • 2
Nog steeds een hele sierlijke auto, voor de grote Peugeots zoals de 505, 404 en 504 heb ik nog altijd een zwak.
gasser
gasser
  • 0
Een kennis mijn ouders van me had een 604, prachtbak, nieuw gekocht helaas 2 jaar alleen maar ellende. Na veel soebatten met de dealer maar een deal gemaakt en ingeruild op een 505. Die heeft hij nog heel lang gehad en altijd plezier van gehad.
xxx001
xxx001
  • 0
Mooie 505, zeker voor een basismodel waar doorgaans minder naar wordt omgekeken dan een STI, GTI of V6. Was het trouwens maar waar met die dubbele koplampen in de VS, ze moesten het doen met kleine maat vaste DOT kaarsen die nogal raar in het plastic omhulsen pasten. Een setje Morettes zou inderdaad wonderen doen en een aantal locals hebben dat dan ook gedaan. Ik ken een aardige meneer in mijn durrep (Tustin CA) die zijn V6 Break (dat is al uniek) danig heeft ver"Euroot". Niks geen gekke bumpers of skirts, gewoon weer strak en het apparaat rijdt geweldig. De Turbo werd in de VS trouwens ook als Break en Familiale (SW8) geleverd.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Leuk om weer eens te zien in het wild, jaren 80 gevoel komt weer terug
blabla bladerdebladiebla
blabla bladerdebladiebla
  • 3
Ik koester alleen maar goede herinneringen aan de PEUGEOT's die ik tweede helft jaren '70 en in de jaren '80 heb gereden en de beste herinneringen gaan toch wel naar de 2 505's Diesel (GRD en GTD Turbo). Natuurlijk was de GTD Turbo stukken sneller, de GRD reed ook erg fijn. Misschien wel vreemd om te zeggen, maar de handgeschakelde versnellingsbakken in deze auto's vind ik behoren tot de fijnst schakelende exemplaren die er ooit zijn geweest.

De PEUGEOT 404 en ook de 504 en 604 waren schitterende ontworpen, de PEUGEOT 604 kan men zelfs zien als een "verbrede" en "verlengde" PEUGEOT 504, maar voor wat betreft het ontwerp vind ik de 505 een van de beste ontwerpen ooit van deze autofabrikant. Dat laatste is niet zo gek, want tot mijn lijstje met topontwerpen behoren ook de FIAT130, Coupé en Sedan, de ROLLS ROYCE Camargue, LANCIA Gamma Sedan en Coupé, maar goed, dat is maar een beperkt aantal auto's waarbij het ontwerp is gevrijwaard van "onnodige/overbodige tierelantijntjes".
Anoniem
Anoniem
  • 1
De laatste Peugeot in de familie.
Paulus S
Paulus S
  • 2
Na twee 504's heb ik hier destijds serieus naar gekeken want ik vond het een mooie sierlijke auto. Omdat in bang was voor de roestduivel (de 504's waren na 8 jaar doorgerot) heb ik destijds toch maar voor een nieuwe Golf (II) gekozen. Onder meer qua wegligging was dat een enorme stap voorwaarts. Bovendien roestte hij niet. Jammer trouwens dat de huidige Peugeots nog maar weinig doen denken aan de 504 en de 505. Ik ben niet zo van de oude auto's maar de 605 was wat mij betreft de laatste echt mooie Peugeot.
Heinsius
Heinsius
  • 0
Wat hadden Peugeots vroeger toch veel karakter. Ik had het toentertijd wel geweten als ik in de markt was..
P vdL
P vdL
  • 0
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m1112594408-peugeot-505-2-2-gti.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr&pos=4

Sla je slag
Anoniem
Anoniem
  • 1
Wat mis ik de 604, 505, Renault 30 en de CX (en ook C6). De grote Franse auto is helaas al jaren geleden opgegeven door de Franse fabrikanten. De huidige line up van Renault, Citroen en Peugeot ontbeert een grote limousine, zo jammer bovendien zo weinig 'Frans' vwb design m.i. . De 3008 is een mooie wagen, mooi gemaakt maar toch nauwelijks als Peugeot te herkennen, volstrekt inwisselbaar ontwerp. Fingers crossed, hopelijk gaan we nog een keer een grote Franse E-segmenter meemaken, maar ik denk het niet.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Zo'n 505 doet me werkelijks niks.
Anderzijds vind ik dat niet leuk om te vermelden omdat er ook 505 liefhebbers hier zijn. Een pleister op de wonden is dat ik veel materiaal uit die tijd met uitzondering van de Honda's niet zoveel aanvind.

De 505 voorganger 504 is andere koek voor mij, die vind ik super mooi uitzien.

Mijn lievelings auto periodes zijn van 1970 tot 1979.
1999 tot nu.
Anoniem
Anoniem
  • 0
De auto waarmee men door Afrika trok