
In het wild: Peugeot 505
Snaarstrakke sedan uit het eerste jaar
Op het uiterlijk van deze in lichtgroen uitgevoerde 505 is namelijk bijzonder weinig aan te merken. De (relatief) grote Fransman staat strak in de lak, heeft geen schades en ook van roest is niets te zien. De auto is zelfs zó netjes, dat het lijkt alsof er een volledige restauratie heeft plaatsgevonden. Dat mag ook wel, want het betreft een auto uit 1979, het allereerste jaar van de 505.
Onder de kap ligt een tweeliter benzinemotor met 94 pk, meer dan zat voor de slechts 1.170 kg wegende sedan. Daarmee is dit een relatief 'saaie' uitvoering, want Peugeot keek niet op een bijzondere 505 meer of minder. Er was een grote Break-variant, er was een zevenzits Familiale, er was een opgehoogde Dangel-variant en er was zelfs een 505 die de illustere naam GTI droeg. Ook het feit dat deze Franse auto in Amerika werd geleverd – mét dubbele ronde koplampen – is vandaag de dag opmerkelijk te noemen.
Dat deze 505 vanbinnen net zo groot is als z'n buitenzijde doet vermoeden, bewijzen de drie kinderzitjes op de achterbank. Probeer dat maar eens in een moderne auto met deze afmetingen!
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Lezersreacties (41)
Reageren



In ieder geval kan ik niet wachten tot mijn 505 Gti hopelijk dit jaar nog, opgeknapt is. Heb hem al sinds sept. 2004.... Van al mijn auto's rijd ik het lekkerst met de 505. Dit moet gezegd.




Zeker die 505 Turbo en de 505 Break.






Maar dat is nog niet alles; met een schitterend ontworpen onafhankelijke achterwielophanging, achterwiel aandrijving en een gesloten cardanas en is deze auto ook qua technisch ontwerp en comfort superieur aan vrijwel alles wat er vandaag uit de fabriek rolt.


Helaas roestte hij in grote mate, binnen een jaar! En hoewel mijn vader zeker geen zwaargewicht was, was de beatuurdersstoel ook doorgezakt na 100.000 km. Twee jaar oud, toen ging ie weg. Onze eerste Europese auto was geen erg geslaagd avontuur.

Ik bezit de NG-42-FV, met 334500 kilometer op de klok. Eerste motor, alleen is ooit eens de kop gereviseerd nadat de distributieriem 2 tandjes versprongen was. En van mijn GTI is de bestuurdersstoel nog in prima conditie. Zeker NIET doorgezeten. Met het nachtblauwe donkere velours interieur.


Hij is weliswaar een stuk stiller (en heeft en hogere topsnelheid, namelijk 205 km /h) maar persé fijner rijden doet ie niet t.o.v. de 505..
Overigens,ook van de 605 waren begin dit jaar nog slechts 210 exemplaren over in NL.
Ik denk dat Peugeot had kunnen scoren al hadden ze een familiale op basis van de 605 gemaakt... maar dat is dus niet zo.






Niet omdat ie het niet kan maar in een auto die niet meer als 1 ster zal halen tijdens een hedendaagse crashtest , zou ik mij niet meer dagelijks in het drukke verkeer meer willen storten.
Zeker niet met 3 bloedjes op de achterbank........






De PEUGEOT 404 en ook de 504 en 604 waren schitterende ontworpen, de PEUGEOT 604 kan men zelfs zien als een "verbrede" en "verlengde" PEUGEOT 504, maar voor wat betreft het ontwerp vind ik de 505 een van de beste ontwerpen ooit van deze autofabrikant. Dat laatste is niet zo gek, want tot mijn lijstje met topontwerpen behoren ook de FIAT130, Coupé en Sedan, de ROLLS ROYCE Camargue, LANCIA Gamma Sedan en Coupé, maar goed, dat is maar een beperkt aantal auto's waarbij het ontwerp is gevrijwaard van "onnodige/overbodige tierelantijntjes".







Sla je slag


Anderzijds vind ik dat niet leuk om te vermelden omdat er ook 505 liefhebbers hier zijn. Een pleister op de wonden is dat ik veel materiaal uit die tijd met uitzondering van de Honda's niet zoveel aanvind.
De 505 voorganger 504 is andere koek voor mij, die vind ik super mooi uitzien.
Mijn lievelings auto periodes zijn van 1970 tot 1979.
1999 tot nu.

Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.