In het wild: Opel Admiral B (1973)
Admiraal in vodden
Wat is het? Een Opel Admiral B uit 1973 die in ons 1999 ons land binnenkwam. Onder de kap een zescilinder die inmiddels LPG via een G2-installatie naar binnen slurpt. Erg rap zal deze bijna 1.700 kilo wegende schuit niet meer zijn, maar gezien de algehele staat van de auto zouden daar ook niet al te rouwig om zijn.
Hoe bijzonder is-ie? Vind maar eens een tweede. Deze in erbarmelijke staat verkerende bak gietijzer van General Motors is er een van de tweede generatie, een B dus. De Admiral A (de eerste na-oorlogse Admiral) werd tussen 1964 en 1968 gebouwd. In totaal zijn er nog slechts 39 Admirals in ons land, dus het gevaarte is behoorlijk zeldzaam.
Hoe staat-ie erbij? Zoals gezegd: nogal krokant. Z'n carrosserie is naast gebutst ook nog eens een innige relatie met het grote roestmonster aangegaan, maar het blijft een indrukwekkende verschijning.
Wat is-ie waard? We vinden een puntgaaf exemplaar dat voor zo'n 9.000 euro bij je onder de carport staat. We denken dat je je handjes mag dichtknijpen als je meer dan 1.500 euro voor dit exemplaar vangt.
Waardering: Liefhebbers van in nieuwstaat verkerende klassiekers zullen er ongetwijfeld onpasselijk van worden, maar hier op de redactie vinden we deze karakterbak erg leuk.