In het wild: Lancia Gamma (1981)
Laatste der Lancia-Lancia's
De Gamma verscheen in 1976 op de markt en kreeg een bijzondere, door Pininfarina getekende koets mee. Optisch was het een liftback, al was de bagageruimte van de passagiers gescheiden waardoor Lancia de Gamma als een Berlina typeerde. In 1977 werd ook een - eveneens door Pininfarina getekende - Coupé op de markt gebracht. Van de Berlina zijn 15.272 exemplaren gebouwd, waarvan we er vandaag een in deze rubriek hebben.
Helaas voor Lancia werd de Gamma geen verkoopsucces. Aanvankelijke problemen met de viercilinder boxermotor - op de foto's staat een Gamma met 2.0-liter metend exemplaar - gaven het vlaggenschip geen goede reputatie. In 1980 ging de Gamma onder het mes en werd hij ook motorisch aangepakt. De dubbele carburateurs maakten plaats voor injectie, wat met name het verbruik terugdrong. Deze Gamma 2000 is 120 pk sterk.
Met het verdwijnen van de Gamma kwam een einde aan een tijdperk. De auto kon namelijk gezien worden als het laatste model dat nog volledig door Lancia werd ontwikkeld. In het vervolg zou Fiat - dat Lancia in 1969 inlijfde - een forse vinger in de pap hebben.