Lancia Gamma

Vanaf 1976 leverde Lancia de Gamma, en daarmee was het de laatste auto die nog door onafhankelijke Lancia-ingenieurs was ontwikkeld. Want toen het merk zeven jaar eerder was ingelijfd door Fiat, werkte men al twee jaar aan de nieuwe grote Lancia. De Gamma was een echte 'berlina' met alle luxe van toen. Stuurbekrachtiging en rembekrachtiging voor alle vier de schijfremmen en een luxe interieur met volop alcantara. Van huis uit had de Gamma met een handgeschakelde vijfbak, maar een automaat (met vier versnellingen) was vanzelfsprekend ook leverbaar. Onder de motorkap een 2.5 liter viercilinder boxermotor met eveneens de nodige technische snufjes. Veelvuldig gebruik van aluminium en bovenliggende nokkenassen bijvoorbeeld. Die laatste zorgden overigens geregeld voor problemen, want achteraf bleek er een constructiefout te zijn gemaakt waardoor ze bovengemiddeld hard sleten. Het ontwerp van de carrosserie kwam uit de koker van Pininfarina maar was tamelijk down-to-earth gebleven. Dit in tegenstelling tot de Gamma coupé die een jaar later verscheen. De gelijkenissen tussen de twee auto’s zijn nihil: de enige overeenkomsten zul je in het front aantreffen. De Gamma coupé was een buitenissige auto met een lijnvoering die in maar weinig andere productiemodellen is terug te vinden. Ook werd er in 1982 op basis van de coupé een station (Olgiata), een 'T-bar Spider' en een vierdeurs-versie (Scala) gemaakt, maar die auto's haalde het productiestadium (helaas) niet.

Drie jaar na de introductie, in 1980, volgde er een facelift en daarmee waren de grootste technische problemen opgelost. Carburateurs hadden nu plaatsgemaakt voor elektronische injectie waardoor tevens het brandstofverbruik wat omlaag werd gebracht. De 2.5 liter motor bleef overigens hetzelfde vermogen houden: 140 pk. De slechte reputatie was echter gevestigd en nog drie jaar later besloot Fiat de Gamma te schrappen. In 1984 werd er overigens een nieuwe Gamma voorgesteld door Pininfarina, maar ook die auto haalde de productie niet. De Gamma is nog altijd ondergewaardeerd als klassieker - dat geldt zelfs voor de bijzondere coupé.