Lancia Gamma

Vanaf 1976 leverde Lancia de Gamma, en daarmee was het de laatste auto die nog door onafhankelijke Lancia-ingenieurs was ontwikkeld. Want toen het merk zeven jaar eerder was ingelijfd door Fiat, werkte men al twee jaar aan de nieuwe grote Lancia. De Gamma was een echte 'berlina' met alle luxe van toen. Stuurbekrachtiging en rembekrachtiging voor alle vier de schijfremmen en een luxe interieur met volop alcantara. Van huis uit had de Gamma met een handgeschakelde vijfbak, maar een automaat (met vier versnellingen) was vanzelfsprekend ook leverbaar. Onder de motorkap een 2.5 liter viercilinder boxermotor met eveneens de nodige technische snufjes. Veelvuldig gebruik van aluminium en bovenliggende nokkenassen bijvoorbeeld. Die laatste zorgden overigens geregeld voor problemen, want achteraf bleek er een constructiefout te zijn gemaakt waardoor ze bovengemiddeld hard sleten. Het ontwerp van de carrosserie kwam uit de koker van Pininfarina maar was tamelijk down-to-earth gebleven. Dit in tegenstelling tot de Gamma coupé die een jaar later verscheen. De gelijkenissen tussen de twee auto’s zijn nihil: de enige overeenkomsten zul je in het front aantreffen. De Gamma coupé was een buitenissige auto met een lijnvoering die in maar weinig andere productiemodellen is terug te vinden. Ook werd er in 1982 op basis van de coupé een station (Olgiata), een 'T-bar Spider' en een vierdeurs-versie (Scala) gemaakt, maar die auto's haalde het productiestadium (helaas) niet.

Drie jaar na de introductie, in 1980, volgde er een facelift en daarmee waren de grootste technische problemen opgelost. Carburateurs hadden nu plaatsgemaakt voor elektronische injectie waardoor tevens het brandstofverbruik wat omlaag werd gebracht. De 2.5 liter motor bleef overigens hetzelfde vermogen houden: 140 pk. De slechte reputatie was echter gevestigd en nog drie jaar later besloot Fiat de Gamma te schrappen. In 1984 werd er overigens een nieuwe Gamma voorgesteld door Pininfarina, maar ook die auto haalde de productie niet. De Gamma is nog altijd ondergewaardeerd als klassieker - dat geldt zelfs voor de bijzondere coupé.

Godfather Trio
Autotest

Maserati Quattroporte - Alfa 6 - Lancia Gamma

In de film The Godfather III uit 1990 spelen drie Italiaanse limousines een bescheiden,...

68
lancia gamma
Autotest

Lancia Gamma Berlina en Coupé - terugblik

Op de salon van Genève van 1976 stelt Lancia eindelijk weer een echt topmodel voor: de Gamma....

44
Smart #1 Brabus
advertorial

De nieuwe, 100 procent elektrische smart #1

Waarschijnlijk denk je bij smart aan de compacte, tweezits stadsauto en niet meteen aan een...

Nieuws
Lancia Gamma
Nieuws

In het wild: Lancia Gamma (1981)

Als we de MPV Phedra en de Amerikanen Voyager en Thema (300C) niet meetellen, verdween met...

58
Gebruikersreview
Lancia Gamma 2500 F.L. i.e. (1981)
Gebruikersreview

Lancia Gamma 2500 F.L. i.e. (1981)

Al van jongs af aan met een heel schuin oog naar de statige en op en top Italiaanse Gamma...

23
Volvo XC40 P8 Recharge
advertorial

Je volgende auto: fonkelnieuw of zo goed als nieuw?

Zo op het eerste oog geen verschil. Ook gebruikte auto’s worden met die kwalificatie aan......

Bosch Car Service (advies)
advertorial

Voor onderhoud hoef je niet naar de merkdealer

De auto goed onderhouden is een belangrijk punt. Om aanspraak te maken op garantie moet je...

Renault advertorial (ON58584)
advertorial

Zo kies je de juiste nieuwe auto

Overweeg je de overstap naar een hybride of volledig elektrische auto? Maar waar moet je nu...

Shell advertorial (ON-60014)
advertorial

Van vulslang naar laadkabel

Met deze slimme laadoplossingen kun je overal je auto opladen terwijl je werkt, uitrust of...