Lancia Gamma keert terug, dit is het origineel
Lancia laat de naam Gamma terugkeren. Wat is de originele Lancia Gamma voor auto?
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Vanaf 1976 leverde Lancia de Gamma, en daarmee was het de laatste auto die nog door onafhankelijke Lancia-ingenieurs was ontwikkeld. Want toen het merk zeven jaar eerder was ingelijfd door Fiat, werkte men al twee jaar aan de nieuwe grote Lancia. De Gamma was een echte 'berlina' met alle luxe van toen. Stuurbekrachtiging en rembekrachtiging voor alle vier de schijfremmen en een luxe interieur met volop alcantara. Van huis uit had de Gamma met een handgeschakelde vijfbak, maar een automaat (met vier versnellingen) was vanzelfsprekend ook leverbaar. Onder de motorkap een 2.5 liter viercilinder boxermotor met eveneens de nodige technische snufjes. Veelvuldig gebruik van aluminium en bovenliggende nokkenassen bijvoorbeeld. Die laatste zorgden overigens geregeld voor problemen, want achteraf bleek er een constructiefout te zijn gemaakt waardoor ze bovengemiddeld hard sleten. Het ontwerp van de carrosserie kwam uit de koker van Pininfarina maar was tamelijk down-to-earth gebleven. Dit in tegenstelling tot de Gamma coupé die een jaar later verscheen. De gelijkenissen tussen de twee autos zijn nihil: de enige overeenkomsten zul je in het front aantreffen. De Gamma coupé was een buitenissige auto met een lijnvoering die in maar weinig andere productiemodellen is terug te vinden. Ook werd er in 1982 op basis van de coupé een station (Olgiata), een 'T-bar Spider' en een vierdeurs-versie (Scala) gemaakt, maar die auto's haalde het productiestadium (helaas) niet.
Drie jaar na de introductie, in 1980, volgde er een facelift en daarmee waren de grootste technische problemen opgelost. Carburateurs hadden nu plaatsgemaakt voor elektronische injectie waardoor tevens het brandstofverbruik wat omlaag werd gebracht. De 2.5 liter motor bleef overigens hetzelfde vermogen houden: 140 pk. De slechte reputatie was echter gevestigd en nog drie jaar later besloot Fiat de Gamma te schrappen. In 1984 werd er overigens een nieuwe Gamma voorgesteld door Pininfarina, maar ook die auto haalde de productie niet. De Gamma is nog altijd ondergewaardeerd als klassieker - dat geldt zelfs voor de bijzondere coupé.
Lancia laat de naam Gamma terugkeren. Wat is de originele Lancia Gamma voor auto?
Na de nieuwe Lancia Ypsilon is het nu tijd voor nóg een nieuw model van het opnieuw oplevende...
In de film The Godfather III uit 1990 spelen drie Italiaanse limousines een bescheiden,...
Op de salon van Genève van 1976 stelt Lancia eindelijk weer een echt topmodel voor: de Gamma....
Als we de MPV Phedra en de Amerikanen Voyager en Thema (300C) niet meetellen, verdween met...
Al van jongs af aan met een heel schuin oog naar de statige en op en top Italiaanse Gamma...
In de film The Godfather III uit 1990 spelen drie Italiaanse limousines een bescheiden,...
Op de salon van Genève van 1976 stelt Lancia eindelijk weer een echt topmodel voor: de Gamma....
Al van jongs af aan met een heel schuin oog naar de statige en op en top Italiaanse Gamma...
Lancia laat de naam Gamma terugkeren. Wat is de originele Lancia Gamma voor auto?
Na de nieuwe Lancia Ypsilon is het nu tijd voor nóg een nieuw model van het opnieuw oplevende...
Als we de MPV Phedra en de Amerikanen Voyager en Thema (300C) niet meetellen, verdween met...