In het wild: Honda Accord Aerodeck
Wat is het? De meest eigenwijze vorm waarin de Honda Accord ooit gegoten is: de Accord Aerodeck. Dan doelen we natuurlijk niet op de latere stationversies, maar op die fantatsche hoekige snuiter uit de jaren tachtig. Honda kreeg het voor elkaar om in 1985 een driedeurs station/shooting brake op de markt te brengen. Hij kreeg klapkoplampen mee - net als de Integra en Prelude destijds - en had een daklijn die tot over de hoofden van de achterpassagiers recht doorliep, een designgeintje dat we ook op de Civic uit die tijd en zelfs op de piepkleine Jazz/City zagen. Onder de kap alleen 2,0-liter motoren. Een zonder en een met injectie met respectievelijk 106 en 116 pk.
Hoe bijzonder is-ie? In Nederland behoorlijk. Oude Japanners zijn smakelijke hapjes voor de roestduivel en een echte liefhebbersauto is het voor het grote publiek helaas nooit geworden. Het jongere volk koos massaal voor de CR-X en ook de Civic was vale malen populairder.
Hoe staat-ie erbij? Zeer netjes! Volgens de RDW zit er een redelijk verse APK op en is hij pas van z'n tweede eigenaar. Getuige z'n snaarstrakke rode jas verwachten we dat het met z'n technische staat wel snor zit. Koesteren en goed tegen de roest blijven beschermen!
Hoeveel zijn er nog? Volgens de database van VWE Trendweb staan er nog welgeteld 34 Accord Aerodecks van deze generatie op kenteken in Nederland. Het aantal loopt aardig terug, dus wie de kans heeft om zich over eentje te ontfermen kunnen we alleen maar prijzen.
Wat is-ie waard? We kunnen er zo gauw maar ééntje vinden, een eveneens netjes ogend exemplaar die voor net geen 2.000 euro mee naar huis mag. We kunnen ons voorstellen dat de huidige eigenaar hem niet voor zo'n bedragje van de hand zal doen.
Waardering: Een fantastische Japanner met een goed onderhouden huidje. Voor de één 'gewoon een saaie Japanner', voor de ander een ware klassieker in de dop. Wij geven hem een 8,5!