In het wild: Citroën GS Break (1978)

Gat goed gevuld

Citroën GS Break
Bruno Vijverman is kind aan huis in deze rubriek. Onze eindeloze dank sturen we dit weekend ook weer zijn kant op, hij voorzag ons namelijk van deze fraaie Citroën GS Break uit 1978.

Met de in 1970 gelanceerde door Opron getekende GS probeerde Citroën het gapende gat te dichten dat zich bevond tussen de aan de 2CV gerelateerde Ami en de luxueuze DS. Dat lukte behoorlijk, de nieuwe Fransman wist in 1971 namelijk Europese Auto van het Jaar te worden.

Citroën gebruikte de tweedeling GS/GSA om onderscheid te maken tussen de eerste serie (GS: Berline en Break) tussen 1970 en 1980 en de tweede serie (GSA: liftback en Break) die tot 1986 werd gevoerd.

Het exemplaar op deze foto's is een GS uit 1979, het jaar waarin uiteindelijk de GSA zijn intrede deed. Het is daarmee ook een van de laatste GS-en die nog voorzien is van chroom in plaats van kunststof bumperwerk. Onder de kap een 1.299 cc grote viercilinder, de grootste van het stel. In 2010 kwam deze Break ons landen voor het eerst binnen. Sinds 2011 is hij bij zijn huidige eigenaar.

In totaal zijn 1.896.742 GS'en en 576.757 GSA's geproduceerd. Let ook op de gehavende Panda op de achtergrond. Een arm beestje.

Lezersreacties (47)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.