In het wild: Chevrolet Celta (2003)

Exotische Corsa

Chevrolet Celta

Vandaag danken we AutoWeek-lezer Daniël Spoelder voor zijn inzending voor In het Wild: een échte Chevrolet ... Celta!

De Celta was vanaf 2000 zo'n vijftien jaar lang de budgetaanbieding van Chevrolet in grote delen van Zuid-Amerika. Dit op het platform van de Corsa B gebaseerde model lokte met zijn lage prijs enorme hoeveelheden kopers naar de showrooms. Geheel volgens GM-traditie werd de Celta niet alleen onder de vlag van Chevrolet de straat op gestuurd. Zo ging de auto in Argentinië als Suzuki Celta door het leven.

Dit exemplaar uit 2003 heeft op eenjarige leeftijd Zuid-Amerika verruild voor Nederland. In het vooronder doet een bescheiden 58 pk sterke 1,0-liter viercilinder dienst als kloppend hart, een blokje dat in ons deel van de wereld in de Corsa C als basismotor diende.

Het platform van de Corsa B hield General Motors niet alleen in leven voor de Celta. Zo was er een sedanversie van de tweede generatie Corsa onder de naam Chevrolet Classic, die in 2007 werd vervangen door de Chevrolet Prisma, in feite de sedanversie van deze Celta. Zijn we er nog?

In 2015 viel het doek voor de Celta, die door de jaren heen een aantal keren onder het mes ging maar op technisch vlak niet of nauwelijks werd opgewaardeerd. De Onix fungeert nu als budgetaanbod van Chevrolet in grote delen van Zuid-Amerika, een auto die steevast met 0 sterren de Latin NCAP-beproevingen 'doorstaat'. De sedanversie heet gewoon weer Prisma. Tussen 2000 en 2015 heeft Chevrolet tussen de 1,5 en 2 miljoen exemplaren gebouwd.

Net als nu bij de Onix maakte Latin NCAP, de Zuid-Amerikaanse afdeling van Global NCAP, zich druk om de Celta. Met name de basisversie van de mateloos populaire budgetauto moest enige vorm van veiligheidsvoorzieningen ontberen. Anno 2017 worden er in Zuid-Amerika nog altijd auto's op de markt gebracht die het zonder airbags of ABS moeten doen. Latin NCAP spreekt daar, terecht, schande van.

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.