In het wild: Buick Roadmaster
Nu de sedan
De Buick Roadmaster Estate uit de jaren 90 is om meerdere redenen een bijzondere auto. Niet alleen vanwege z'n met hout bedekte flanken of het feit dat Amerikaanse stationwagens sowieso een zeldzaamheid zijn, maar ook omdat het model met z'n derde zitrij, achterwielaandrijving en ladderchassis van een compleet uitgestorven soort is.
Dat laatste geldt ook voor de sedan, die volgens hetzelfde klassieke Amerikaanse recept tot stand kwam. Een naar Europese maatstaven enorme V8 met een minimale inhoud van 5,7 liter hoort daar ook bij. Hoewel beide varianten van de laatste Roadmaster duidelijk op dezelfde leest zijn geschoeid, zijn er wel degelijk grote verschillen. Zo wijkt niet alleen het design van de achterzijde, maar ook dat van de voorkant behoorlijk af. De Wagon deelt zijn carrosserie dan ook volledig met GM-broeders Chevrolet Caprice Estate en Oldsmobile Custom Cruiser, auto's die slechts op detailniveau verschillen van de Buick. De sedan heeft een eigen frontpartij en een opvallende daklijn met een vrij rechtopstaande achterruit. Opmerkelijk genoeg kent ook de Caprice Estate een sedanbroeder, die echter compleet anders is dan de Roadmaster sedan. Het wordt een ingewikkeld verhaal, maar het levert wel een interessante brij aan Amerikaanse mastodonten op.
De zwarte Roadmaster die de aanleiding vormt voor dit artikel, verkeert niet meer in showroomstaat. De auto heeft bovendien een interessant leven achter de rug, getuige de grote hoeveelheid Nederlandse eigenaren die sinds de import in 2000 de sleutels van het bakbeest in handen hebben gehad. Met z'n zeldzaamheid en imposante voorkomen krijgt de auto bij ons toch de handen op elkaar. Bij jou ook?