In het wild: Alfa Romeo Montreal (1974)

Stijlvolle eindejaarsknaller

In het wild: Alfa Romeo Montreal
AutoWeek-lezer Rob Cleuren heeft ons verblijd met een enorme stapel prachtige spots. De komende maanden zal zijn naam daarom vaker opduiken in deze rubriek. Vandaag trappen we af met de eeuwig fraaie Alfa Romeo Montreal.

Wat is het? Een van de meest herkenbare klassieke Alfa Romeo's: de Montreal. De 4,2 meter lange en door niemand minder dan Marcelo Gandini - in dienst van designhuis Bertone - getekende coupé verscheen in 1970 op de markt en hield het tot 1977 vol. Dit exemplaar stamt uit 1974 en kwam in 1995 voor het eerst ons land binnen. Sinds 2002 is hij bij zijn huidige baasje in beheer, een eigenaar die er ogenschijnlijk - logisch ook - goed voor zorgt.

In de lange neus heeft Alfa Romeo een 2,6 liter metende V8 gelegd, goed voor 200 pk. De 1.270 kilo wegende Italiaan klieft z'n fraaie front daardoor desgewenst met een snelheid tot 220 km/h door de lucht. 100 km/h staat in 7,4 seconden op de klok.

Rob Cleuren rijdt zelf overigens ook iets bijzonders. Hij beweegt zich door het land in een Toyota Crown Super Saloon uit 1979, het laatste levensjaar van de vijfde generatie Crown. Deze magistrale mastodont zien we op foto 5.

Hoe bijzonder is-ie? Er zijn in totaal 3.917 Montreals geproduceerd, waarvan er 39 in Nederland een thuis hebben gevonden. Opvallend detail: de Montreal is nooit in Canada, en dus ook niet in Montreal verkocht. Het is wel de stad waar de concept-car in 1967 zijn publieksdebuut maakte en het productiemodel (dat drie jaar later op de beurs van Genève stond) zijn naam aan te danken heeft.

Hoe staat hij erbij? Piekfijn.

Wat is-ie waard? Voor een goeie moet je rekenen op een bedrag van minimaal 45.000 euro.

Waardering? Wat een verschijning! Een auto die je dag kleur geeft en je je laat afvragen waarom je er nooit eerder geld voor opzij hebt gezet...

Lezersreacties (52)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.