
In het wild: Alfa Romeo 2000 GTV (1972)
Flamboyante Italiaan naast retro-Brit
Wat is het? Een Alfa Romeo 2000 GT Veloce (GTV) uit 1972, een rood exemplaar dat in Nederland nieuw is verkocht. De 43 jaar oude Italiaan is al sinds 2005 bij z'n huidige eigenaar die ogenschijnlijk goed voor hem zorgt. De klassieke coupé werd in 1971 samen met de 2000 Berlina en 2000 Spider gepresenteerd ter vervanging van de 1750-modellen. Onder de kap een 2,0-liter viercilinder met dubbele nokkenas, goed voor 132 pk. De 2000 GTV is van z'n veelal op hem lijkende coupé-broers te onderscheiden door een grille met horizontale verchroomde lamellen, deze originele aluminium wielen en grotere achterlichtunits die in de VS op de voorgaande 1750 GTV al waren bevestigd. Er zijn er in totaal 37.459 exemplaren van gebouwd. De 2000 GTV staat hier overigens naast een Land Rover Defender Heritage, een huidige Defender aangekleed als oer-model.
Hoe bijzonder is-ie? Alfa's zijn populair in klassiekerland dus je zal er best nog eens eentje tegenkomen. De 2000 GTV werd tussen 1971 en 1976 geleverd en zal niet de meest populaire klassieke Alfa Romeo-coupé zijn. Daarvoor moeten we waarschijnlijk de GT Junior-modellen aanwijzen.
Hoe staat-ie erbij? Daar kunnen we kort over zijn: snaarstrak!
Wat is-ie waard? Er staat een exemplaar te koop voor zo'n 19.000 euro. We gaan er vanuit dat deze in ieder geval niet minder waard is.
Waardering: Een geweldig exemplaar uit een bijzondere serie. Heel houden, deze wordt meer waard!
Lees ook
Deze Lexus LS was maar kort leverbaar – In het Wild
Deze Subaru R2 was de eerste met de ‘vliegtuigneus’ – In het Wild
Deze Citroën BX is een recente aanwinst - In het Wild
Deze Renault Laguna is ook alweer 25 – en zeldzaam!
Deze Toyota Land Cruiser is voor de eeuwigheid gemaakt
Lezersreacties (53)
Reageren





En de Defender doet ook leuk mee met dat kleurtje.

jawel, door jou!!

bij de clubdagen van SCARB zijn er vaak diverse aanwezig van dit model en als ze in een rij staan opgesteld dan zie je pas hoe tijdloos de modellen van AR zijn.

En geloof mij, 132 pk is meer dan voldoende.


Ook zijn oude groene giulia ga ik geregeld mee een blokje om voorjaar/zomer.




Een mooie oude gebruikte gaat er ooit komen...
Zo'n Alfa is natuurlijk automobiele verleiding van het allerfijnste... Alleen met het klimaat hier in Tirol ....
@ alter ego...
En zo'n C6 mag er ook best bij.... Elegantie en schoonheid zo'n
C6
C6 c'est ne pas une voituere... C6 elle est une beautée :'





132 PK is ruim voldoende voor een auto met dit gewicht. Samen met de 5 bak was dit in zijn tijd een behoorlijk vlotte auto. Maar het lekkerste was toch het progressieve oppakken van de motor (2 dubbele carburateurs), ongeacht de motorversie maakte dat de auto heerlijk versnelde als je het gas dieper intrapte en dát maakte Alfa's in die tijd zo geliefd. dan nam je alle andere minpunten gewoon voor lief.
Ooit had ik een 1600 junior, de roep om weer eens zoiets aan te schaffen wordt steeds moeilijker te weerstaan...

De defender mag er ook wezen.

dat is het nog steeds hoor




Jij vindt niets dus mooi? Ik vind het vooral...ehm, niets eigenlijk.

Hier kon, en kan je, je meisje nog (steeds) eens in ophalen.




Let een beetje op je woorden svp. Ik reageerde op een zekere 'kreeft' en jij noemt je nu ook 'kreeft'. Dus volgens mij heb ik het tegen de goede. En met alle respect, de 156 (antiek), 159 (antiek), 4c (schreeuwend duur en je ziet ze nooit rijden), 8c (in een gelimiteerde serie gebouwd, een auto voor verzamelaars) en Giulia (wachten we al jaren op, nu wat plaatjes en een filmpje van gezien, komt wellicht nooit). Wat zijn dat voor een belachelijke voorbeelden?
De feiten: Je hebt de Mio en Giuliette, allebei ook al een eeuwigheid.
Wordt eens wakker, zou ik zeggen. Jouw (en mijn) mooie merk ligt op sterven.
En nee, je hebt het niet tegen de verkeerde.

Geen andere auto waarvan zo weinig lijnen zoveel sculptuur neerzetten.

dus ik moet op mijn woorden letten ,volgens mij zeg jij net dat ik niks mooi vind ,en dat maak ik altijd nog zelf uit en niet jij ,je hebt het over jou merk nou ik rij tenminste alfa zelf twee hebben we er een 156 en een mito ,en een 156 antiek bij auto,s hebt je het over klassiek maar menig auto kan niet aan deze auto tippen als dit merk je zo aan je hart gaat koop er dan eentje , doen wij wel


Ik vrees dat je mijn opmerking "Jij vindt niets dus mooi? Ik vind het vooral...ehm, niets eigenlijk." niet helemaal goed begrepen hebt. Daarmee bedoelde ik dat er nu helemaal niets meer (over) is van AR, behalve dan de Mito en Giulietta. En wat er niet is, kun je ook niet mooi vinden natuurlijk... Ik bedoelde dus zeker niet dat JIJ niets mooi zou vinden!
Met 'antiek' bedoelde ik overigens 'oud' in dat verband.
Ik ben gewoon bang dat FIAT (lees: SM) Alfa Romeo net als Lancia kapot laat gaan. Het heeft er alle schijn van. De nieuwe Giulia lijkt wel een schijnbeweging te zijn.


On Topic: Flamboyant is de Alfa zeker!





Zelf heb ik er een 13 jaar gehad met een haat/ liefde verhouding.
De carrosserie is zelfs na een grondige restauratie en gewoon gebruik na een paar jaar een ramp.
De gaten vallen erin door het koolstofrijk en slechte Russische staal wat er gebruikt is.
Uiteindelijk toch afscheid genomen van mijn Bertje en verkocht aan een vriend van mij die hem alleen met mooi weer rijdt.
Nu als daily driver een 911t weer een compleet andere ervaring is......







Ik vind de 132pk overigens niet zo veel gezien het feit dat de 1.3 junior er ook 100! heeft.
Ben er van overtuigd dat beiden veel rijplezier bieden!!




Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.