AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

In het wild: Alfa Romeo 2000 GTV (1972)

Flamboyante Italiaan naast retro-Brit

In het wild: Alfa Romeo 2000 GT Veloce
Vandaag speelt een Alfa Romeo 2000 GTV de hoofdrol in In het Wild, een fraaie Italiaan die naast een bijzondere Engelsman de aandacht trekt.

Wat is het? Een Alfa Romeo 2000 GT Veloce (GTV) uit 1972, een rood exemplaar dat in Nederland nieuw is verkocht. De 43 jaar oude Italiaan is al sinds 2005 bij z'n huidige eigenaar die ogenschijnlijk goed voor hem zorgt. De klassieke coupé werd in 1971 samen met de 2000 Berlina en 2000 Spider gepresenteerd ter vervanging van de 1750-modellen. Onder de kap een 2,0-liter viercilinder met dubbele nokkenas, goed voor 132 pk. De 2000 GTV is van z'n veelal op hem lijkende coupé-broers te onderscheiden door een grille met horizontale verchroomde lamellen, deze originele aluminium wielen en grotere achterlichtunits die in de VS op de voorgaande 1750 GTV al waren bevestigd. Er zijn er in totaal 37.459 exemplaren van gebouwd. De 2000 GTV staat hier overigens naast een Land Rover Defender Heritage, een huidige Defender aangekleed als oer-model.

Hoe bijzonder is-ie? Alfa's zijn populair in klassiekerland dus je zal er best nog eens eentje tegenkomen. De 2000 GTV werd tussen 1971 en 1976 geleverd en zal niet de meest populaire klassieke Alfa Romeo-coupé zijn. Daarvoor moeten we waarschijnlijk de GT Junior-modellen aanwijzen.

Hoe staat-ie erbij? Daar kunnen we kort over zijn: snaarstrak!

Wat is-ie waard? Er staat een exemplaar te koop voor zo'n 19.000 euro. We gaan er vanuit dat deze in ieder geval niet minder waard is.

Waardering: Een geweldig exemplaar uit een bijzondere serie. Heel houden, deze wordt meer waard!

Lezersreacties (53)

Reageren
Sub-reacties inklappen
alter ego
alter ego
  • 5
mooi ding en goede combinatie ook met die Defender. Nu nog een Citroen C6 erbij voor dagelijks gebruik en mijn 3-car-garage is gevuld.
mpas66
mpas66
  • 1
Ondanks dat de wielen niet origineel zijn, mag ie zo bij mij voor de deur gezet worden! Vergelijk ook gerust eens met modellen van andere merken uit die tijd...
Anoniem
Anoniem
  • 3
Deze 2 auto's naast elkaar fleurt de gemiddelde parkeerplaats wel op!
Anoniem
Anoniem
  • 1
Gaaf! Heel zuinig op zijn.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Ik zie deze Alfa's wel eens op z'n tijd, klinken altijd leuk, maar geen idee of het de GTV's zijn. Vaak wel netjes verzorgd.

En de Defender doet ook leuk mee met dat kleurtje.
Anoniem
Anoniem
  • 2
is en blijft een beauty, dit geld ook voor zijn afgeleide model jaren later de de AR156.
bij de clubdagen van SCARB zijn er vaak diverse aanwezig van dit model en als ze in een rij staan opgesteld dan zie je pas hoe tijdloos de modellen van AR zijn.
Oo V oO
Oo V oO
  • 3
Voor mij het mooiste motorgeluid dat er is, het gegrom van een Alfa Nord motor.
En geloof mij, 132 pk is meer dan voldoende.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Erg goed chroom, i.t.t. bijvoorbeeld MG's.
Bofkont
Bofkont
  • 1
Heerlijke wagen zo'n GTV 1750, mijn beste kameraad heeft ook een rode, ligt momenteel uit elkaar voor restauratie, die wagen is al meer dan 25 jaar in de familie, heb er vroeger wel mee gereden, heerlijk!
Ook zijn oude groene giulia ga ik geregeld mee een blokje om voorjaar/zomer.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Fraaie Bert, mooie Alfaholics eronder, top dit!
Anoniem
Anoniem
  • 10
Hoezo maar 132 pk? Een 911 had amper meer in die tijd. Dat was echt wel veel toen. Het zijn ook oerdegelijke wagens die alleen maar meer waard worden, dat blijkt wel weer. Waar dat verhaal over die afschrijving toch vandaan komt? Dat moet een gefrusteerde Duitser zijn geweest die dat de wereld heeft in geholpen.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Geweldig zo'n defender...

Een mooie oude gebruikte gaat er ooit komen...

Zo'n Alfa is natuurlijk automobiele verleiding van het allerfijnste... Alleen met het klimaat hier in Tirol ....

@ alter ego...
En zo'n C6 mag er ook best bij.... Elegantie en schoonheid zo'n
C6

C6 c'est ne pas une voituere... C6 elle est une beautée :'
Anoniem
Anoniem
  • 1
Strik op de motorkap en zo onder (of naast) mijn kerstboom zetten. De GT Junior is nog mooier maar met deze zou ik al heel erg blij zijn.
Anoniem
Anoniem
  • 1
What a beautiful machine she is! Deze auto was mooi is mooi en zal altijd mooi blijven!
Anoniem
Anoniem
  • 2
Wat was Alfa Romeo vroeger toch een mooi merk. Ik kijk nu al uit naar het Neurenberg Tribunaal als SM zich moet verantwoorden voor het plegen van genocide. Krijgen de slachtoffers eindelijk gerechtigheid!
Assenaar
Assenaar
  • 3
Terugkomend op die "maar" 132 pk: Ik heb zo'n ding gehad en het was meer dan voldoende. De kwestie is alleen dat ik tegenwoordig steeds maar weer commentaren lees dat 150 pk al niet meer genoeg is voor gewone huis-, tuin- en keukenauto's. Want die moeten ook minstens 200 km/h kunnen halen ...
gasser
gasser
  • 5
Deze 2000 had tevens een ander dashboard dan de 1750 en de 1300/1600 Junior modellen. Hoewel ik het dash en de grille van de 2000 net iets minder mooi vindt dan die van de 1750 is hij toch niet te versmaden.
132 PK is ruim voldoende voor een auto met dit gewicht. Samen met de 5 bak was dit in zijn tijd een behoorlijk vlotte auto. Maar het lekkerste was toch het progressieve oppakken van de motor (2 dubbele carburateurs), ongeacht de motorversie maakte dat de auto heerlijk versnelde als je het gas dieper intrapte en dát maakte Alfa's in die tijd zo geliefd. dan nam je alle andere minpunten gewoon voor lief.
Ooit had ik een 1600 junior, de roep om weer eens zoiets aan te schaffen wordt steeds moeilijker te weerstaan...
Anoniem
Anoniem
  • 7
Dit was in zijn tijd al een zeer geliefde auto onder sportieve automobilisten. Hoewel de kwaliteit niet overtuigend was, zijn er relatief veel overgebleven, omdat er vrijwel altijd wel weer iemand bereid was om erin te investeren, ook toen ze nog niet veel waard waren. Het is een misvatting van de schrijver dat een Junior méér waard zou zijn, dat slaat nergens op. Even afgezien van de echte GTA's (raceversies, homologatiespecials) zijn de 2000 en 1750 GTV's nu in waarde vrijwel gelijk. De topauto's zitten tussen 35.000 en 40.000 euro. De wielen zijn niet origineel, maar replica-GTA-wielen, dat 'mag' best. Nog steeds zijn dit heerlijke stuurauto's met een fabelachtig mooi geluid. Ik kan het weten, durf ik wel te zeggen, want ik heb al ruim 6 jaar een 1750 GTV, in totaal mijn 7e Alfa.
Florett GT
Florett GT
  • 1
Bello??? gefrusteerde Duitser.....google maar eens wat een 2002tii met 130pk moet opbrengen vandaag de dag!!
Hoekre
Hoekre
  • 2
Rs 5bak kreidler die bmw is ook een prachtige wagen zoals wel meer van die jaren en zeker een tii maar die zijn ook heel dun gezaaid als je er 1 hebt wees er maar zuinig op dan .
Anoniem
Anoniem
  • 0
@kreeft

Jij vindt niets dus mooi? Ik vind het vooral...ehm, niets eigenlijk.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Italiaanse schoonheid in coupé vorm.
Hier kon, en kan je, je meisje nog (steeds) eens in ophalen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Zelfs het 1.3'tje was al leuk, met brulpijp!
Hoekre
Hoekre
  • 1
Ppep dus de 156 159 4c 8c en degiulia zijn dus niet mooi .ga eens langs de pearl dat helpt mischien rij al 34 jaar alfa en elke dag geven ze me dat heerlijke gevoel net als mijn eerste gtv dus lul niet man je hebt tegen de verkeerde
grandmasterc
grandmasterc
  • 1
Een van de mooiste (sport)auto's ook, van welke kant je ook kijkt, mooier dan een GT junior, laat staan zo'n burgerlijke en lelijke 2002 tii. ik heb er nog een van 1978 gehad, een zilverkleurige USA uitvoering, maar later, omdat ik hem als derde auto zelden gebruikte, helaas ingeruild op een nieuwe Alfa GTV. Als ik hem had gehouden was hij minstens 2 keer zoveel waard nu, mits goed onderhouden.
Anoniem
Anoniem
  • 3
@kreeft

Let een beetje op je woorden svp. Ik reageerde op een zekere 'kreeft' en jij noemt je nu ook 'kreeft'. Dus volgens mij heb ik het tegen de goede. En met alle respect, de 156 (antiek), 159 (antiek), 4c (schreeuwend duur en je ziet ze nooit rijden), 8c (in een gelimiteerde serie gebouwd, een auto voor verzamelaars) en Giulia (wachten we al jaren op, nu wat plaatjes en een filmpje van gezien, komt wellicht nooit). Wat zijn dat voor een belachelijke voorbeelden?

De feiten: Je hebt de Mio en Giuliette, allebei ook al een eeuwigheid.

Wordt eens wakker, zou ik zeggen. Jouw (en mijn) mooie merk ligt op sterven.

En nee, je hebt het niet tegen de verkeerde.
Anoniem
Anoniem
  • 3
Een Alfa die ernstig aanspraak kan maken op de titel "mooiste volume-model ooit".

Geen andere auto waarvan zo weinig lijnen zoveel sculptuur neerzetten.
Hoekre
Hoekre
  • 0
pepp
dus ik moet op mijn woorden letten ,volgens mij zeg jij net dat ik niks mooi vind ,en dat maak ik altijd nog zelf uit en niet jij ,je hebt het over jou merk nou ik rij tenminste alfa zelf twee hebben we er een 156 en een mito ,en een 156 antiek bij auto,s hebt je het over klassiek maar menig auto kan niet aan deze auto tippen als dit merk je zo aan je hart gaat koop er dan eentje , doen wij wel
Oo V oO
Oo V oO
  • 1
De Giulia QV is leverbaar in januari '16, de reguliere modellen vanaf juni '16.
Anoniem
Anoniem
  • 3
@kreeft

Ik vrees dat je mijn opmerking "Jij vindt niets dus mooi? Ik vind het vooral...ehm, niets eigenlijk." niet helemaal goed begrepen hebt. Daarmee bedoelde ik dat er nu helemaal niets meer (over) is van AR, behalve dan de Mito en Giulietta. En wat er niet is, kun je ook niet mooi vinden natuurlijk... Ik bedoelde dus zeker niet dat JIJ niets mooi zou vinden!

Met 'antiek' bedoelde ik overigens 'oud' in dat verband.

Ik ben gewoon bang dat FIAT (lees: SM) Alfa Romeo net als Lancia kapot laat gaan. Het heeft er alle schijn van. De nieuwe Giulia lijkt wel een schijnbeweging te zijn.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Jammer dat Bellofski dit item weer degradeert met wat duitsafreageer geneuzel. Zonde voor deze beauty van een Alfa. mooie spot weer trouwens.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Redactie: Hoezo retro-Brit? Is de LR een re-make of imitatie van een andere auto?

On Topic: Flamboyant is de Alfa zeker!
Anoniem
Anoniem
  • 1
De LandRover Defender. Met stip !
Anoniem
Anoniem
  • 1
ik werkte ooit in garage en de Italiaanse mekenieker reedt met zo'n pracht,wat hadt ik deze wagen dolgraag gewild,blijft een juweeltje
straatos
straatos
  • 1
Bekijk deze ranke klassieker... en dan die Guilietta van de advertentie eronder, met een voorplecht zo groot alsof er een scheepsmotor erin ligt.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik geef er niets om, maar als iemand tegen me zeg hé rij maar eens blokje met mijn 2000 GTV dan zal ik dat aanbod niet afslaan.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Echt mooi!!!
Zelf heb ik er een 13 jaar gehad met een haat/ liefde verhouding.

De carrosserie is zelfs na een grondige restauratie en gewoon gebruik na een paar jaar een ramp.
De gaten vallen erin door het koolstofrijk en slechte Russische staal wat er gebruikt is.

Uiteindelijk toch afscheid genomen van mijn Bertje en verkocht aan een vriend van mij die hem alleen met mooi weer rijdt.
Nu als daily driver een 911t weer een compleet andere ervaring is......
Anoniem
Anoniem
  • 1
Ja, nog een echte Alfa Romeo. Ik ben een echte Alfa fan, diverse Alfa's gehad maar helaas zeer bevreesd voor met name de carrosserie kwaliteit. Onlangs nog in een 159 gereden die ik aantrekkelijk kreeg aangeboden, maar dat heeft niets van doen met de Alfa's uit de 70-er jaren.
Audijzer
Audijzer
  • 1
Hier in de buurt rijdt nog een oude Giulia, in het blauw. Dat geluid is ook prachtig, en dat voor een viercilinder. Deze generatie Alfa Romeo's schijnt ook beter tegen roest te kunnen dan die van eind jaren '70, begin jaren '80. Deze ziet er sowieso schitterend uit.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Ik heb ook een GTV een 1972. Volgens het kentekenbewijs heeft hij 110kw oftewel 150pk. Massa leeg is 1035kg. Als het over de vermogen/gewicht verhouding gaat dan constateer ik dat deze ook naar hedendaagse normen nog steeds zeer goed is. Als het over pure rijbeleving gaat dan wint de GTV zelfs. Radio ontbreekt. Eerste wat ik altijd doe, is het raampje opendraaien om dit met de machtige Alfa sound te compenseren. Mijn zoon van 5 doet ook niets liever dan om met mij mee te gaan toeren. Ook op de snelweg is het voor mij een enorme opgave om niet helemaal los te gaan. 180 is twee vingers in de neus. Minpuntje is de lage ligging. Het carter van het twee liter blok steekt uit aan de onderkant. De carterbeschermplaat is een cruciaal onderdeel. Mist ook stuurbekrachtiging. Draaien op korte dijkjes compenseert mijn gebrek aan sportschoolbezoek. Het wordt hoog tijd dat Alfa een waardige opvolger van deze poor mans 911 op de markt brengt, als alternatief voor de Duitse lease car opties.
Anoniem
Anoniem
  • 1
@Rstbak Kreidler, heb ik gedaan. Ben niet erg onder de indruk eerlijk gezegd. Je hebt al een hele mooie voor $ 15000. Die vond de koper al behoorlijk aan de prijs staat erbij. http://www.bmwblog.com/2015/06/08/1973-2002tii-for-sale/
Anoniem
Anoniem
  • 0
Echt een wagen voor de liefhebber die er extreem zuinig op is. Hoop dat ik het mis heb, maar naar mijn idee roesten ze in die jaren al in de folder.
JR777
JR777
  • 1
Zeker een liefhebbersauto. Ze zijn de afgelopen 10/20 jaar enorm in waarde gestegen. Op dit moment op gaspedaal 3 te vinden tussen de 25k en de 40k.

Ik vind de 132pk overigens niet zo veel gezien het feit dat de 1.3 junior er ook 100! heeft.
Ben er van overtuigd dat beiden veel rijplezier bieden!!
Anoniem
Anoniem
  • 1
Prachtig, en indertijd de enige concurrent van de BMW 2002 Tii, die 130 pk leverde met mechanische injectie. Bijzonder mooie wagen, deze Alfa.
Anoniem
Anoniem
  • 0
fantastische auto om te zien! super!