AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
In detail: Opel Insignia
118
De hagelnieuwe Opel Insigina staat vanaf december als vier- en vijfdeurs in de Opel-showrooms. Dan gaat hij zijn best doen om in het felbevochten D-segment auto's als de Passat, Mondeo, Laguna en C5 concurrentie te bieden.
We waren er eerder deze week al vroeg bij met de eerste foto's van de Opel Insignia. Nu is er gedetailleerde informatie vrijgegeven over het nieuwe vlaggenschip uit Rüsselsheim.
De Insgina moet een nieuw tijdperk inluiden voor Opel. De naam Vectra is aan de kant gezet. Daar zal niemand een traan om laten. Niks kwaads over de kwaliteiten van die auto, maar een verkooptopper is het al een hele tijd niet meer. Opel heeft radicaal vernieuwd en het resultaat is deze Insignia. Zelfs het logo op de neus is opnieuw ontworpen.
Met zijn lengte van 4,83 meter is de Insignia een flinke jongen die met zijn formaat goed past in de huidige generatie auto's in dit segment. Als hij in december bij de dealers staat, komt hij als vierdeurs sedan en als vijfdeurs hatchback. Dan zijn er zeven motoren leverbaar: vier benzinemotoren die variëren van een viercilinder van 115 pk tot een zescilinder van 260 pk. Verder zijn er drie helemaal nieuwe 2,0-liter dieselmotoren die lopen van 110 tot 160 pk. Geen Fiat 1.9 diesels meer dus voor de middenklasser maar het nieuwe 2.0 GM dieselblok. Ze zijn allemaal gekoppeld aan een zesversnellingsbak, in combinatie met sommige motoren is er een zestraps automaat. Later komt er ook nog een speciale 'groene' Ecoflex-versie waarbij de nadruk ligt op een lage CO2-uitstoot. De nieuwe Opel is vanaf het begin leverbaar met voorwiel- en vierwielaandrijving. Die laatste verdeelt zelf het koppel over de voor- en achterwielen.
LED-koplampen
Verder is er Flexride die de stabiliteit van de auto garandeert. De bestuurder kan een instelling kiezen die bij zijn rijstijl past. Verder heeft het Adaptive Forward Lighting-systeem negen standen. Het systeem kiest automatisch een stand die het beste bij de rij-omstandigheden past. Grote attractie is de dagrijverlichting met LED-techniek in de koplampen. Dat kennen we nu alleen nog op de nieuwste modellen van Audi.
Opel belooft verder dat het vleugelthema in het interieur navolging gaat vinden in alle toekomstige Opels. Daarmee wordt bedoeld dat het dashboard tot aan de portieren de inzittenden onthult. "Met de Insignia introduceren wij een nieuwe, geraffineerde designtaal, die een fraaie vormgeving combineert met Duiste degelijkheid," vindt Opel.
Opel belooft dat nog enkele troeven over de nieuwe Insignia achter de hand worden gehouden tot de introductie van het nieuwe model op de London Motor Show in juli. Meer innovaties dus. We zijn benieuwd.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Had je deze auto's al gezien?

Opel Insignia 2.8 T OPC 4x4|Vol optie|Top staat
- 2010
- 209.461 km
€ 9.950

Opel Insignia Sports Tourer 1.6 T Edition (APPLE CARPLAY, NAVIGATIE, STOELVERWARMING, CRUISE, LEDEREN SPORTSTOELEN, NIEUWE APK, NIEUWSTAAT)
- 2010
- 144.204 km
€ 8.945

Opel Insignia Sports Tourer 1.5 CDTI Business / LED / Aut / Navigatie / CarPlay
- 2020
- 58.805 km
€ 18.900
Lees ook
Op Zoek Naar
Lekker veel auto voor €10.000: dikke middenklasser van Kia of liever een Opel of Peugeot?
Praktijkverbruik
Praktijkverbruik Opel Insignia: Zwaargewicht met dito verbruik?
Nieuws
Opel Insignia leeft voorlopig nog voort
Nieuws
Opel Insignia Grand Sport GSI Edition Bitter – In het Wild
Praktijkervaring