In detail: Europese autoverkopen 2013
In 2013 werden er in de 27 landen van de Europese Unie (EU27) 11.850.905 auto's verkocht. In 2012 waren dat er nog 12.054.057 en dat betekent dus een daling van 1,7 procent.
De daling had voor een deel te maken met krimpende verkopen in belangrijke landen als Duitsland (-4,2%), Frankrijk (-5,7%) en Italië (-7,1%). Nederland was een van de zwaarst getroffen markten met een daling van 17,0% ten opzichte van 2012.
Daar stonden verkoopstijgingen in het Verenigd Koninkrijk (+10,8%) en Spanje (+3,3%) tegenover. Die verkoopstijgingen hadden overigens deels tijdelijke redenen: in het Verenigd Koninkrijk kregen veel mensen een eenmalige uitkering vanwege een bankschandaal. Door de lage rentestand gebruikten veel mensen dit geld om een nieuwe auto te kopen. In Spanje was er een overheidsregeling om de nieuwverkoop te stimuleren.
Positieve decembermaand
De decembermaand gaf echter hoop, want in die periode stegen de nieuwverkopen in de EU27 met 13,3 procent. Het herstel op de Duitse markt (+5,4%) is vooral positief, omdat dit een ontwikkeling voor de langere termijn lijkt. De grote plus voor Frankrijk (9,4%) is ook opvallend.
Nederland zag de verkopen met maar liefst 115% stijgen in december, maar dat is uiteraard het uitvloeisel van onze extreme belastingwetgeving, die voor een run zorgde op volledig elektrische auto's, plug-in hybrides en andere auto's die bij registratie voor 1 januari de komende vijf jaar garant stonden voor vijf jaar extra lage bijtelling.
Merken
Verleggen we de blik naar de afzonderlijke merken, dan zijn over 2013 maar weinig winnaars aan te wijzen. De relatief gezien grootste stijgers waren Seat (+11,3%), Dacia (+23,3%), Mazda (+16,1%) en Jaguar (+14,4%).
In december zag Mitsubishi de Europese verkopen overigens met 110,8% stijgen van 4.801 naar 10.120 stuks. Deze stijging is rechtstreeks te herleiden naar de Nederlandse verkopen van de Outlander PHEV: zo groot zijn de gevolgen van onze belastingwetgeving dus.
Grote dalers vinden in geheel 2013 is makkelijker. We noemen Citroën (-10,5%), Chevrolet (-18,4%), Lancia/Chrysler (-20,1%), Alfa Romeo (-28,3%) en Lexus (-11,0%).
Voor de fabrikanten is te hopen dat het economisch herstel voorzichtig doorzet en - al dan niet in combinatie met de lancering van nieuwe modellen - de verkopen in 2014 zich verbeteren.