Engelse autoverkopen stijgen door lage rente
De autoverkopen zijn in Engeland dertien maanden op rij gestegen. In het eerste kwartaal van 2013 stegen ze naar 606.000 stuks, 6,6 procent meer dan in de eerste drie maanden van 2012. In de eerste instantie is dit nogal opvallend, aangezien er in het Verenigd Koninkrijk nauwelijks economische groei was in de afgelopen periode.
De sleutel tot de stijgende verkopen is een extreem lage rente. De Engelse Centrale Bank heeft de rente nog nooit zo laag gehouden: momenteel is deze slechts 0,5 procent. Dit heeft de bank met een reden gedaan: de rente is lager dan de inflatie en dus heeft het voor de Engelsen geen zin om het geld te blijven oppotten.
Financieringsvoordeel
De autofabrikanten hebben hier in het Verenigd Koninkrijk op gereageerd met allerhande financieringsvoordelen. Sommige fabrikanten zijn zelfs bereid om in Engeland auto's met verlies te verkopen, om de verkoopstatistieken maar een beter aanzien te kunnen geven.
Door de gunstige deals zijn premiumauto's van bijvoorbeeld BMW, Audi en Mercedes-Benz nu bereikbaar voor een steeds grotere groep Engelsen. Voorheen kozen die voor auto's van niet-premiumfabrikanten en zij zien hun kans nu schoon om in een chiquere auto te rijden.
PPI-schandaal
Er is nog een extra factor die de Engelse kooplust verklaart: de in totaal 8,9 miljard pond financiële compensatie die Engelse banken moeten betalen in verband met het schandaal rond de Payment Protection Insurance (PPI). Honderdduizenden Engelsen krijgen compensatie omdat ze nodeloos verzekeringspremie betaalden als bescherming tegen ziekte, overlijden of werkloosheid. Bovendien was het heel moeilijk om geld te claimen.
De uitbetaling van de compensatie begon in 2011 en het gaat om zo'n 3.000 pond per uitkering. Vorig jaar keerden de banken drie keer zoveel uit als in 2011. Door de lage rente zien de Engelsen weinig reden om dit geld op te potten en dus gebruiken ze het voor bijvoorbeeld de vervanging van hun alweer wat oudere auto's.
Voor de langere termijn zijn de vooruitzichten in Engeland minder gunstig, omdat deze forse PPI-uitkeringen immers eenmalig zijn. Doordat de tweedehandsauto's in Engeland relatief schaarser zijn dan in de rest van Europa, zal de vraag naar nieuwe auto's wellicht toch iets hoger zijn dan op het continent.