In de blender: Ford F-150 Raptor én F250 HD
In gesprek met oprichter én ontwerper Jeremy Dixon
F250R, zo heet het bedrijf van oprichter én ontwerper Jeremy Dixon, vernoemd naar de Heavy Duty pick-up die wat formaat betreft boven de Ford F-150 valt. Die in de Verenigde Staten kleinste pick-up van Ford, de Ranger is er immers (nog) niet leverbaar, is al jaren als sportieve en knotsgekke Raptor te krijgen. De F-250's moeten een dergelijke sportversie ontberen, gelukkig biedt F250R tot op zekere hoogte uitkomst.
Dixons bedrijf biedt de F250 in twee basissmaken aan. De 'standaard' ombouwkit tovert Fords werkpaard om in wat F250R de 'MegaRaptor' noemt. De wielkasten worden stevig uitgebouwd om plek te bieden aan 46 inch metende Michelin XZL-banden, exemplaren in de ontzagwekkende maat 395/85/R20. Dat rubber moet uiteraard ergens omheen worden gevouwen. Jeremy Dixon monteert daarom de wielen die normaal gesproken onder een mijnbestendig gevaarte van het Amerikaanse leger zitten. Voor wie 46 inch te veel van het goede is, heeft F25R de van 40-inch metend rubber voorziene SuperRaptors in de aanbieding. In beide gevallen moet de toegenomen spoorbreedte voor meer dynamiek zorgen, meet Dixon. "De wielen zijn dermate groot, dat het in beide gevallen noodzakelijk is de vooras zo'n 2,5 centimeter naar voren te verplaatsen," licht Dixon toe.
Jeremy Dixon zegt zijn bedrijf gestart te zijn omdat hij groot liefhebber is van de diesels die Ford in de F-250's en F-350's hangt. "Het zijn stevige pick-ups, maar ze missen de sportieve uitstraling en de offroad-capaciteiten van de F-150 Raptors," vertelt Dixon. "Natuurlijk passen we je Ford ook aan als hij een benzinemotor aan boord heeft, maar we adviseren vooral voor de MegaRaptor met de 6,7 liter sterke diesels."
"Ik zag een deel van de markt waar Ford simpelweg niet actief was. De F-150 Raptor is fantastisch, maar niet praktisch genoeg voor bijvoorbeeld heftig trekwerk. Daarmee is de Raptor niet allround genoeg voor een behoorlijke groep potentiële klanten. De Heavy Duty's kennen weer geen sportversies," vertelt Dixon. "Ik combineer de beste aspecten van de Raptor met die van de Heavy Duty's. De assen van Chevy's pick-ups vind ik niet stevig genoeg, vandaar mijn keuze voor Ford."
Om het zwaartepunt van zijn opgehoogde pick-ups met enorme veerwegen enigszins binnen de perken te houden, mikt Dixon erop de 'verhoging' met zo'n tien centimeter zo klein mogelijk te houden. Dixon en zijn team wisselen diverse plaatwerkdelen om voor glasvezel delen, geïnspireerd op de looks van de F-150 Raptors. De wijze waarop de motorkap opent, wordt aangepast zodat de kap naar voren opent om onderhoud te vergemakkelijken
Volgens Dixon is elke F-250 of F-350 bij het bedrijf naar smaak van de klant aan te passen, maken het nieuwe motorkapmechanisme, nieuwe koplampen en achterlichtunits én de aangepaste grille uit van het standaardpakket.
Het ombouwen van één pick-up duurt volgens Dixon ongeveer vier tot zes weken. Volgens de oprichter is er een behoorlijke vraag naar zijn conversies. "Het duurt ongeveer een maand voordat we weten wanneer we met je pick-up aan de slag kunnen."
Om F250R van de grond te krijgen, heeft Dixon zijn softwarebedrijf verkocht. "Ik kan nu mijn echte droom najagen. Je moet overigens niet gek opkijken als we binnenkort met een pick-up komen die gaat meedoen met de Baja 500 en Baja 1000-races", zo besluit Dixon.
PRIVATE LEASE Ford
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Deze gebruikte hete hatchbacks koop je voor €13.000

'Verschillende toekomstscenario's voor VDL Nedcar'

Nieuwe BMW 5-serie en Mercedes-Benz E-klasse: vergelijking

Seat Leon Cupra 280 - Op de Rollenbank

GP Spanje: tijden, standen, circuitinfo, weer

Kun je in de stalling onderhoud laten doen aan je camper?
Lezersreacties (8) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.