In beeld: gefacelifte Skoda Rapid Spaceback

Rapid Spaceback in plaats van Scala

Skoda Rapid Spaceback en Rapid China
Skoda Rapid Spaceback en Rapid ChinaSkoda Rapid Spaceback en Rapid ChinaSkoda Rapid Spaceback en Rapid ChinaSkoda Rapid Spaceback en Rapid ChinaSkoda Rapid Spaceback en Rapid China

Tijd voor weer wat internationale verwarring die veroorzaakt is door de Volkswagen Groep. In China heeft Skoda namelijk een grondig vernieuwde Rapid Spaceback gepresenteerd.

Eind vorig jaar doken de eerste schetsen op van een grondig bijgewerkte Rapid Spaceback die Skoda in China gaat voeren. Bij ons is de Rapid Spaceback opgevolgd door de Scala, maar die modernere en van het MQB A0-platform gebruikmakende hatchback krijgt vooralsnog geen Chinese bodem onder zijn wielen. De Rapid Spaceback mag er nog even door en krijgt een nieuwe neus, een opgefriste kont en een herzien interieur aangemeten.

De vernieuwde Rapid Spaceback krijgt de frissere designsaus van Skoda over zich heen gegoten. De neus oogt met zijn scherper getekende koplampen, zijn bredere grille en zijn aangepaste voorbumper een stuk scherper en ook de achterkant gaat onder het mes. De achterzijde lijkt met zijn gewijzigde lichtunits behoorlijk op die van de Scala. De op het oudere A05-platform geplaatste Rapid Spaceback heeft een lengte van 4,31 meter, is 1,70 meter breed en 1,48 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,6 meter. In het interieur monteert Skoda een modern infotainmentsysteem met een groter display en het binnenste wordt voortaan met nieuwe materialen en kleurstellingen afgewerkt. De Rapid Spaceback komt in ieder geval op de markt met een atmosferische 1.5 die 112 pk en 145 Nm opwekt. Schakelen gaat in beginsel met een handgeschakelde vijfbak, al is ook een automaat met zes verzetten leverbaar.

Skoda schuift in China direct ook een nieuwe Rapid (sedan) naar voren (foto 3 en 4), een auto die technisch identiek is aan de nieuwe Rapid Sedan die Skoda onlangs in Rusland presenteerde, al krijgt de Chinese versie een iets aangepaste snuit aangemeten. Voor Nederland wederom compleet irrelevante informatie, maar het blijft interessant te zien dat er tussen automarkten grote verschillen bestaan.

Lezersreacties (12) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.