IHS Automotive schijnt licht over Brexit-gevolgen

'2,8 miljoen auto's minder tot 2018'

Productie Nissan in Sunderland , Engeland
Eind vorige week schreven wij dat de gevolgen van de Brexit voor de enorme Britse auto-industrie nog onduidelijk zijn. Onderzoekers van IHS Automotive durven er nu wel uitspraken over te doen. Ze zijn niet al te positief.

Dat de Brexit gevolgen heeft voor de auto-industrie van een economie die jaarlijks ruim 1,5 miljoen auto's produceert is duidelijk, maar hoe groot die gevolgen precies zullen zijn wist niemand afgelopen vrijdag te voorspellen. De Automotive-afdeling van het Amerikaanse onderzoeksbureau IHS durft zich nu wel aan een concrete vooruitblik te wagen. De instantie stelt dat autofabrikanten tussen nu en het einde van 2018 2,8 miljoen auto's minder verkopen door de Brexit. De voorspelling voor dit jaar komt 'slechts' 200.000 stuks lager uit dan voorheen, 2017 en 2018 zijn goed voor de overige 2,6 miljoen stuks. Om het geheel in perspectief te zien: voor dit jaar werd een totale, wereldwijde verkoop van bijna 75 miljoen stuks voorspeld.

Uiteraard vangt het Verenigd Koninkrijk zelf een aanzienlijk deel van de klap op. Dit jaar zal die markt volgens IHS niet met 3,2 , maar met slechts één procent groeien. De jaren hierna zal er een daling zichtbaar zijn.

Toch geeft IHS toe dat alles volledig afhangt van een eventuele importheffing. Dat strookt met wat we eerder hoorden. Zo'n heffing zou de prijs van in Groot-Brittanië gebouwde auto's zo opdrijven dat autofabrikanten naar andere productielanden gaan uitwijken.

Lezersreacties (70)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.