Hyundai RM20e is elektrische spierbundel
Met middenmotor!
Hyundai heeft de RM20e aan de wereld voorgesteld, een knotsgekke op de Veloster gebaseerde scheurneus met een middenmotor. Die achter de voorstoelen gelegen machine is ook nog eens een elektromotor.
Praktisch elk jaar presenteert Hyundai een studiemodel waarvan de naam met de letters 'RM' begint. Die letters staan voor Racing Midship, en dat wijst er natuurlijk op dat er zich achter de voorstoelen van de knotsgekke Koreanen geen achterbank, maar een krachtbron bevindt. Tot op heden hadden auto's als de RM15, RM16 en RM19 een verbrandingsmotor, maar de hagelnieuwe RM20e die Hyundai nu op het podium heeft getild, is een EV.
De Hyundai RM20e is net als de RM19 van vorig jaar voorzien van een vertimmerde koets van de hier niet leverbare Veloster N, maar heeft een compleet eigen platform én in dit geval ook een unieke aandrijflijn. De RM20e wordt aangedreven door een 810 pk en 960 Nm sterke elektromotor, die zijn krachten puur en alleen naar de achteras stuurt. Met dat vermogen schiet de RM20e in minder dan drie seconden naar 100 km/h. In slechts 9,88 tellen staat de naald van de snelheidsmeter op 200 km/h. Zijn topsnelheid ligt boven de 250 km/h. Het accupakket heeft een capaciteit van 60 kWh, maar verder zegt Hyundai niets over de actieradius.
Hyundai heeft voor de RM20e de hulp ingeschakeld van het befaamde Kroatische Rimac Automobli. Met het gevaarte geeft Hyundai's N-divisie naar eigen zeggen een duidelijke hint naar waar het zich de komende jaren op racevlak mee bezig gaat houden. Verwacht op termijn in ieder geval op de circuits, maar zeer waarschijnlijk ook op de openbare weg meer Hyundai's op RM-basis te gaan zien.
PRIVATE LEASE Hyundai
