Hyundai Inster: tot 370 kilometer bereik en vanaf €24.000
Groter bereik dan verwacht - schieten op Spring, T03 en ë-C3
In de markt voor een compacte elektrische auto, maar zitten de Dacia Spring en de Leapmotor T03 je te veel in de budgethoek? Dan staat de Hyundai Inster jou misschien wel op het lijf geschreven. Je betaalt er meer voor dan voor een Spring of T03, maar je krijgt er ook heel wat voor terug. Waaronder - zeker niet onbelangrijk - een grotere actieradius.
Met de Inster opende Hyundai medio dit jaar op relatief speelse wijze de aanval op het segment van de compacte elektrische auto. Compact is de Hyundai Inster zeker. De in Europa altijd volledig elektrisch aangedreven Inster is slechts 3,82 meter lang. Daarmee is hij ruim een halve meter korter dan de Kona Electric. Wat formaat betreft valt de Inster netjes tussen de Dacia Spring en Citroën ë-C3 in. We weten al even wat de Hyundai Inster kan, maar hij blijkt bij nader inzien tot nog meer in staat. De elektrische actieradius van de Inster is groter dan eerder werd aangekondigd.

Hyundai Inster.
Voordat we de prijzen doornemen is het daarom essentieel nog even naar de specificaties te kijken. De Hyundai Inster komt met twee accupakketten op de markt. Elektrisch Insteren kan met met een combinatie van een 42-kWh accu en met een 97 pk en 147 Nm sterke elektromotor. Die samenstelling is goed voor een elektrisch bereik tot wel 327 kilometer. Dat is 22 kilometer meer dan eerder werd aangegeven. Een stap daarboven staat de Inster Long Range met 49-kWh pakket en een 115 pk en 147 Nm sterk elektrohart. De Hyundai Inster met deze hardware aan boord schopt belooft een actieradius tot 370 kilometer. Dat is 15 kilometer meer dan aanvankelijk werd bericht. Let wel: die actieradius geldt voor een Hyundai Inster op 15-inch wielen. Ga je voor een Inster met 17-inch sloffen, dan moet je met een voor dit segment nog altijd riante 360 kilometer genoegen nemen.
De 97 pk sterke Hyundai Inster met 42-kWh accu zoemt vanuit stilstand in 11,7 tellen naar de 100 km/h en bereikt een topsnelheid van 140 km/h. De sterkere Long Range met 115 pk aan elektrokracht, heeft de 100 km/h uiteraard eerder op de klok (10,6 seconden). De topsnelheid van de sterkste Inster ligt met 150 km/h ook iets boven die van de bescheidener gemotoriseerde versie.
Vanaf €24.295
Hyundai's vrolijk ogende elektrische hatchback heeft een vanafprijs van €24.295. Voor dat bedrag rijd je de Hyundai Inster met 97-pk elektrohart en met de 42-kWh accu, uitgevoerd als E-Motion. Dit is de enige uitvoering die voor de Inster met deze aandrijflijn verkrijgbaar is.
Liever de Hyundai Inster Long Range, dus met 49-kWh accu en 115 pk? Dan ben je voor de E-Motion-uitvoering €25.995 kwijt. De Hyundai Inster met deze aandrijflijn is er in tegenstelling tot de iets minder potente Inster ook als E-Motion, Pulse, Evolve en als Evolve Sky.
Ongeacht de gekozen aandrijflijn en uitvoering kom je met de Inster in aanmerking voor SEPP-subsidie. Dat betekent nog eens €2.950 voordeel.
Prijslijst Hyundai Inster - oktober 2024
Accu | Vermogen | Actieradius | Uitvoering | Vanafprijs | |
Inster | 42 kWh | 97 pk - 147 Nm | 327 kilometer | E-Motion | €24.295 |
Inster | 49 kWh | 115 pk - 147 Nm | 370 kilometer | E-Motion | €25.995 |
Inster | 49 kWh | 115 pk - 147 Nm | 370 kilometer | Pulse | €27.295 |
Inster | 49 kWh | 115 pk - 147 Nm | 360 kilometer | Evolve | €28.795 |
Inster | 49 kWh | 115 pk - 147 Nm | 360 kilometer | Evolve Sky | €29.595 |
Uitrusting
Eerder schreven we al over wat de verschillende uitvoeringen van de Hyundai Inster te bieden hebben. Dat herhalen we nog even, aangezien je nu ook kunt zien wat je voor die spullen kwijt bent. Instapper E-Motion heeft 15-inch lichtmetalen wielen met wieldeksels. Kaal is de E-Motion zeker niet. Automatische airco, centrale deurvergrendeling met smartkey, een startknop, elektrisch bedienbare ruiten rondom en een volledig digitaal instrumentenpaneel met een diagonaal van 10,25 inch is net als navigatie en Apple CarPlay- en Android Auto-connectiviteit gewoon standaard. Evenals een 11 kW-boordlader.
De Pulse-uitvoering zit uiteraard beter in zijn spullen. Deze middelste smaak biedt 15-inch lichtmetalen wielen, een inductielader, een in delen verschuifbare achterbank, privacy glass en een multifunctionele kunststof paneel aan de achterzijde van de voorste stoelen. De Pulse-uitvoering is optioneel uit te rusten met het Winter Pack, dat batterijverwarming, een warmtepomp, stoelverwarming voor en stuurverwarming biedt.

Hyundai Inster
Topversie Evolve heeft 17-inch lichtmetalen wielen, beschikt over een fraaier uitgevoerd stuurwiel met interactieve verlichting, is bedeeld met Vehicle-to-Load-technologie (V2L) en dakdragers. Ook de Evolve is tegen betaling met het Winter Pack te krijgen, maar is als enige uitvoering ook met het Tech Pack te krijgen. Daarin zit Blind-spot Collision-avoidance Assist (BCA), Blind-spot View Monitor (BVM), Digital Key (NFC), Parking Collision-avoidance Assist (PCA) en Surround View Monitor (SVM) met 360-gradencamera. De Evolve Sky is feitelijk dezelfde uitvoering, maar heeft als extra een schuif-kanteldak.
De Hyundai Inster is per direct te bestellen. De eerste exemplaren komen naar verwachting eind dit jaar naar Nederland.
Versus Dacia Spring, Leapmotor T03 en Citroën ë-C3
Er is geen enkele Inster die goedkoper is dan de Dacia Spring. Dat is eenvoudig verklaarbaar. De Hyundai Inster wordt niet alleen niet in China gebouwd, maar is ook groter én biedt als basisversie al meer dan de dikst uitgevoerde Spring. Zowel wat uitrusting als specificaties betreft. De Spring Electric 65 (€20.950) is namelijk 65 pk sterk en biedt een bereik van maximaal 225 kilometer.
En de Leapmotor T03 dan? Die is nog 8 centimeter korter dan de Dacia Spring. Hij is er vanaf €19.950 en is daarmee weliswaar ook goedkoper dan de Inster, maar biedt op zijn beurt ook weer minder. Zo heeft de Leapmotor T03 een 95 pk sterke elektromotor en een 37,3 kWh accu, goed voor een bereik van maximaal 265 kilometer. De Hyundai Inster is - in ieder geval op papier - dus ook zuiniger.
Het grootste gevaar voor de Hyundai Inster komt waarschijnlijk uit de hoek van de Citroën ë-C3. Met zijn wagenlengte van 4,02 meter is die namelijk een slagje groter. De vanafprijs van de Citroën ë-C3 is met €24.290 daarnaast zeer vergelijkbaar met die van de kleine Koreaan. De ë-C3 biedt voor nagenoeg hetzelfde geld als voor de instap-Inster een 44 kWh accu en een 113 pk sterke elektromotor. Het bereik van die instapper bedraagt 326 kilometer en ook dat is vergelijkbaar met wat de Hyundai Inster met het kleinste pakket te bieden heeft. Van de ë-C3 is echter geen variant leverbaar die een actieradius van 370 kilometer heeft zoals de Hyundai Inster Long Range. De Inster is met een wagengewicht van 1.288 kilo (Long Range: 1.318 kilo) ook iets lichter dan de Citroën (vanaf 1.391 kilo).
PRIVATE LEASE Hyundai Inster

Had je deze auto's al gezien?

Hyundai Inster Pulse 49 kWh NAVIGATIE | LICHTMETALEN VELGEN | DEMO BESCHIKBAAR VANAF 02-09-2025
- 2025
- 4.132 km

Hyundai Inster Evolve Sky + Winter en Tech Pack 49 kWh | € 3900,- korting !! | vanaf € 293,- Private Lease !!
- 2025
- 15 km

Hyundai Inster Evolve Sky + Winter en Tech Pack 49 kWh | € 3900,- korting !! | vanaf € 293,- Private Lease !!
- 2025
- 15 km