AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Hybride bouwpakket
Het Engelse Connaught kan van elke auto een hybride maken. Ze hebben een retrofit-hybride systeem ontwikkeld dat in eerste plaats voor bestelauto's is bedoeld.
Connaught Engineering heeft het Hybrid+-systeem klaar. Dat kan worden gekoppeld aan zowel benzine- als dieselmotoren. Het systeem debuteert op de bedrijfsautobeurs die in Birmingham wordt gehouden. Daar wordt het systeem getoond in een Ford Transit. Volgens Connaught wordt de auto er 25 procent zuiniger van en stoot hij 25 procent minder CO2 uit. "Op een afstand van 160.000 kilometer stoot een gemiddelde auto dan tien ton CO2 minder uit dan een conventionele auto," aldus Tony Martindale van Connaught. Het omslagpunt ligt volgens de fabrikant bij 120.000 kilometer.
Martindale richt de vinding in de eerste plaats op bedrijven die veel rondrijden in de stad omdat daar met een hybride systeem de meeste winst te halen valt. Het past op bestelauto's, bussen, taxi's en SUV's. Het duurt vier uur om het Hybrid+-systeem te monteren en er zijn geen extra accu's nodig. De elektromotor en dynamo hebben een compacte bouw zodat in het algemeen geen wijzigingen aan de constructie van de auto hoeven te worden gedaan.
Het Hybrid+-systeem is een afgeleide van een hybride-systeem dat Connaught gaat gebruiken in een geheel nieuw ontwikkelde sportauto. Die krijgt ook een 2,0-liter V10 hybridemotor. De auto wordt al enige tijd aangekondigd en moet rond de helft van dit jaar onder de naam Connaught Type-D op de markt komen.
Plaats een reactie
Lees ook
Nieuws
Auto’s steeds sneller achterhaald en dat heeft invloed op de waarde
Autotest
Deze auto's kwamen vanwege het verlangen naar een vijfde deur: Renault 20 vs. Saab 99 Combi-Coupé
Achtergrond
De Kia Carnival was zelfs nog groter dan de nieuwe PV5 personenbus
Autotest
Van bloemistenbus tot V6-monster: Daan bouwt ultieme T3 én ook nog Subaru-Porsche 356
Nieuws