Hummer H2 in productie

Hummer H2 in productie
GM heeft de gegevens vrijgegeven van de Hummer H2 die in de tweede helft van volgend jaar als 2003-model op de markt zal komen.

GM heeft de gegevens vrijgegeven van de Hummer H2 die in de tweede helft van volgend jaar als 2003-model op de markt zal komen.

Eind vorig jaar maakte General Motors zijn fusie met AM General bekend en dat betekende dat GM een wegversie van de ruige Humvee zou gaan bouwen. Die werd als Hummer H2 concept car in Detroit ten tonele gevoerd en wij reden daar van de zomer al mee (AW 2001/25). Toen werd al duidelijk dat de concept car geen voorloper was van het productiemodel, maar een evolutie was van de Hummer sport ute die nu in productie gaat.
De H2 is ontworpen, zoals elke sport ute, voor dagelijks gebruik zonder daarbij aandacht te besteden aan uitstekende terreinkwaliteiten.
Met zijn zeer brede platte front is de H2 direct herkenbaar als Hummer en hij is dan ook ontworpen voor mensen die altijd al van de Hummer gecharmeerd waren, maar voor wie het ruige militaire karakter toch te veel van het goede was, nog even afgezien van de prijs. Deze Hummer zal rond $ 50.000 gaan kosten (zo'n € 56.700).
Voor de H2 zijn twee uitvoeringspakketten beschikbaar: één met verchroomde dakrails en instaptredes plus leren stoelen en een AM/FM stereo met CD-wisselaar. Het andere pakket heeft een rek op het dak, dezelfde audio-installatie, een eerste hulpset, gereedschapset met lamp en een speciale off-road wielophanging.
Onder de brede motorkap huis de Vortec 6000 6-liter V8 met 325 pk bij 5200 tpm en een maximum koppel van 520 Nm bij 3600 tpm. Die motor is gekoppeld aan een heavy duty elektronisch geregelde viertraps automaat. De vierwielaandrijving komt van Borg-Warner is wordt elektronisch geregeld. Het verdeelt de krachten 40/60 voor/achter in de 'High Open'-mode als de tussenbak is ontgrendeld zijn 50/50 voor/achter als het differentieel is vergrendeld. De bestuurder heeft in totaal keuze uit schakelingen van de tussenbak, twee verschillende mogelijkheden om het achteras differentieel te gebruiken en twee mogelijkheden via de TCS tractie controle. (Henny Hemmes)

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.