HUMMER gaat SUV

HUMMER gaat SUV
In tegenstelling tot wat gebruikelijk is met concept cars, is de H2 geen voorloper van het productiemodel, maar een evolutie van de nieuwe Hummer SUV die volgende zomer als 2003-model op de markt zal komen.

Geschokt waren heel wat auto-enthousiastelingen: General Motors maakte zijn fusie bekend met AM General, de producent van de HUMVEE (AW. 52/2000). De overeenkomst hield in dat het in Indiana gevestigde AM General de militaire versies blijft bouwen en dat GM een productiemodel zou gaan ontwikkelen. Moest General Motors nu een 'wegversie' bouwen van het ruigst denkbare terreinvoertuig dat furore maakte in de Golfoorlog en waarmee ook Arnold Schwarzenegger graag gezien werd..? Hoe zou dat uitpakken?
De eerste ontwerpstudie werd anderhalf jaar geleden in Detroit gepresenteerd en afgelopen januari voerde GM de Hummer H2- concept car ten tonele, een compleet ander voertuig dan de auto van het jaar daarvoor. In tegenstelling tot wat gebruikelijk is met concept cars, is de H2 geen voorloper van het productiemodel, maar een evolutie van de nieuwe Hummer SUV die volgende zomer als 2003-model op de markt zal komen.
Intussen is ronduit bevestigd dat die productieversie wel héél veel zal weg hebben van de H2. Het enige grote verschil is dat hij geen pick-up bed zal hebben, zoals de concept car, die met SUT (Sport Utility Truck) wordt aangeduid. De nieuwe Hummer SUV krijgt een doorgetrokken cabine met een achterdeur. Denkt u dus bij deze plaatjes gewoon een cabine boven het open pick-up bed, vergeet de infrarood 360 graden Raytheon (militaire) Nightvision op de dakrails en ziedaar: de nieuwe Hummer!
De cockpit zal er precies zo uitzien als die van de H2. Hummer's Director of Design Terry Henline meldde dat alles 'very close is to the production SUV'.
De nieuwe Hummer zal, afgezien van het ontwerp, niets weg hebben van de Humvee. Hij is gebouwd als een multi-functioneel voertuig, waarmee je even gemakkelijk boodschappen moet kunnen doen (!) als het meest ontoegankelijke terrein bedwingen. En natuurlijk is 'ie uitgerust met GPS-navigatie en OnStar communicatie.
Enne... hoe rijdt 't? Al bij het starten van de 6-liter Vortec V8 (met 250 pk) hoor je het verschil. De Hummer klinkt niet alleen minder gemeen, maar voelt ook rustig aan als hij stationair loopt. Geluiddemping is in een oorlogsvoertuig uiteraard niet een eerste prioriteit, maar in een burgerversie kan het niet worden vergeten. Maar breed is 'ie wel: 2,04 meter zonder spiegels en 2,47 m mét! Lengte en hoogte zijn respectievelijk 4,87 m en 1,92 m. De vijftrapsautomaat zorgt dat het koppel van bijna 500 Nm over de vier wielen van de H2 wordt verdeeld. Je hoeft er geen moment aan te twijfelen dat hij zo sterk is als een beer.
Afgezien van zijn uiterlijk en zijn breedte roept de Hummer H2 op geen enkele manier herinneringen op aan die macho-terreinwagen met zijn ruige gevoel. In die versie kon je jezelf meteen projecteren in de Sahara, met een legerpak aan, net als Stormin' Norman!
De burger-Hummer lijkt van binnen vooral op een moderne, lichte truck en zijn wegligging, geluid en manieren bieden niets extreems. Gewoon rijden op asfalt is niet anders dan met een andere SUV, ware het niet dat je je steeds bewust bent van zijn enorme breedte. De vraag is of er genoeg kopers voor zo'n 'nette versie' zullen vallen. Voor GM is dat wel te hopen, want de jaarlijkse capaciteit voor de Hummer SUV ligt op 40.000 exemplaren. De auto gaat in april 2002 in productie, een paar maanden later in de verkoop en tot het eind van dat jaar wil GM er 20.000 van verkopen, voor een prijs van naar schatting tussen $ 45,000 en $ 50,000 (circa 130.000 gulden).

(Henny Hemmes)

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.