AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Hulp voor Amerikaanse industrie onderweg
18
De Amerikaanse overheid heeft nog steeds veertien miljard dollar klaarliggen voor General Motors en Chrysler. Desondanks worden ook faillissementsscenario's uitgewerkt.
Volgens ingewijden worden vandaag de veertien miljard dollar aan Chrysler en General Motors toegekend door de Bush-regering. Daarbij moet het geld wel volgens de eisen van de overheid worden besteed, anders moet het bedrag weer worden terugbetaald. Met de overheidshulp kunnen General Motors en Chrysler het tot maart uitzingen.
Bush reserveert het geld voor de autofabrikanten omdat hij bang is dat een faillissement 'niet ordelijk verloopt' en hij vreest voor de gevolgen op de financiële markt. Ook wil hij zijn opvolger Obama niet met de gevolgen er van opzadelen. De financiële injectie zal gaan via GMAC LLC en Chrysler Financial, de eigen banken van de merken. Zo gaat het geld, dat een deel is uit de pot van 700 miljard die was bedoeld om Wall Street er weer bovenop te helpen, evengoed naar financiële instellingen. Zo wordt voorkomen dat ook andere noodlijdende bedrijven hun hand gaan ophouden.
Ook faillissementen zijn nog steeds niet uitgesloten. "We doen er alles aan om de merken op de lange termijn weer levensvatbaar te maken," zegt Henry Paulson, de Amerikaanse minister van Financiën. "Als een grote reorganisatie of een faillissement daarvoor de manier is, moeten we dat zeker overwegen. Toch zou een bankroet van Chrysler en GM het overgebleven Ford in een oneerlijke concurrentiepositie brengen. Aan de andere kant zijn er stemmen die zeggen dat een faillissement kan zorgen voor een 'zachte landing' voor GM en Chrysler. De bedrijven kunnen op deze manier gemakkelijk van hun schulden en personeel af komen. Uit marktonderzoeken blijkt dat tachtig procent van de mensen geen auto's koopt van een failliet automerk. Verder geeft 51 procent aan ook geen auto te kopen van GM als de miljarden van de overheid er wel komen.
Alleen al in Amerika werken 239.000 mensen voor Ford, GM en Chrysler. Als alleen GM failliet gaat, komt dat op een banenverlies 2,5 miljoen. Als alledrie de bedrijven omvallen zitten 3,5 miljoen mensen zonder baan. GM had op 30 september nog 16,2 miljard dollar in kas. Er is 11 miljard nodig om de maandelijkse rekeningen te betalen. Cerberus had aan het einde van het vorige kwartaal nog 6,1 miljard dollar in kas voor Chrysler. Daar is maandelijks 3 miljard nodig om aan de financiële verplichtingen te voldoen.
Lees ook
Designdrive BMW 6-serie E24: waarom dit de ultieme sharknose en een designicoon is
Autotest
Praktijkervaring BMW Z4 (E89): klapdak last of gemak?
Autotest
Test: Volvo EM90 - gevalletje hygge meets hightech
Achtergrond
Auto's stukmaken zodat jij dat niet hoeft te doen
Koopgids